Jak dobrać wysiłek optymalny dla serca?

zobacz zdjęcia » jogging, czas na bieganie
 źródło: 123RF
09-03-2017 | 13:25

Autor: Grupa Gajda-Med

Prawdą jest, że ruch to zdrowie, jednakże zbyt intensywny wysiłek fizyczny może mieć wręcz szkodliwy wpływ na pracę serca. Jak bardzo szkodliwy? Zbyt duże obciążenia mogą doprowadzić nawet do stanu zagrażającego życiu.

Okazuje się, że złotym środkiem jest umiarkowana dawka sportu, która oddziałuje korzystnie zarówno na kondycję ciała, jak i umysłu. Rodzaj ćwiczeń i ich intensywność powinna być dobierana do indywidualnych potrzeb i możliwości organizmu danej osoby, gdyż nadmiar aktywności może przyczynić się do przedwczesnej śmierci zamiast zagwarantować długowieczność. Jaka dawka wysiłku jest więc korzystna dla naszego serca, a kiedy zaczyna szkodzić?
Wysiłek fizyczny a serce
Regularny i umiarkowany wysiłek fizyczny poprawia ogólną sprawność naszego układu krążenia, zmniejszając ryzyko wystąpienia miażdżycy oraz poprawiając tolerancję wysiłku u osób borykających się z niewydolnością serca czy bólami wieńcowymi. Sytuacja jednak ulega zmianie przy nadmiernej aktywności fizycznej, której poddawani są sportowcy, co niestety może mieć katastrofalny wpływ na ich zdrowie. Okazuje się bowiem, że długotrwały i intensywny trening może przyczynić się do zagrażających zdrowiu, a nawet życiu skutków ubocznych.

Ponad 90 procent nagłych przypadków zgonów wśród zdrowych i wytrenowanych osób spowodowane są niebezpiecznymi zaburzeniami rytmu serca, gdzie w statystykach przeważają długodystansowi biegacze. Największą liczbę zgonów notuje się wśród młodych sportowców (do 35 roku życia), u zaburzenia rytmu serca doprowadziły do wystąpienia arytmii. Przyczyną nagłych zgonów mogą być też wrodzone nieprawidłowości naczyń wieńcowych czy też miażdżyca tętnic wieńcowych. Do nagłej śmierci u trenujących sportowców dochodzi zazwyczaj na skutek nieprawidłowości w budowie serca i naczyń oraz choroby niedokrwiennej.

 

Oprócz regularnych ćwiczeń aerobowych zalecane są 2 razy w tygodniu ćwiczenia wzmacniające mięśnie

 

Czy sport może być realnym zagrożeniem dla układu sercowego?
Ćwiczenia o umiarkowanej intensywności typu jogging są korzystne dla naszego organizm, jednakże w sporcie nie jest wcale trudno przesadzić. Dopasowana do naszych indywidualnych możliwości dawka sportu ma pozytywny wpływ na jakość i długość życia, jednakże permanentne narażanie organizmu na pokonywanie zbyt długich dystansów w połączeniu ze zbyt dużą intensywnością może przyczynić się do nieświadomego przyśpieszania własnej śmierci. Nieustanne bieganie maratonów nie jest zalecanym sposobem na budowanie kondycji, gdyż wysoki wysiłek fizyczny, trwający ponad godzinę czy dwie może doprowadzić do uszkodzenia serca. Dochodzi wówczas do nadmiernego rozciągania, nadrywania i zabliźniania się jego tkanek, co zwiększa ryzyko wystąpienia zaburzeń rytmu.
Kiedy wysiłek fizyczny jest korzystny dla naszego serca?
Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami na biegaczach okazało się, że na korzyści zdrowotne mogą liczy osoby, które pokonują tygodniowo dystans od 8 do 30 km, gdzie szybkość biegu wynosi około 10 km/h. Korzystniejszy wpływ na funkcjonowanie układu sercowego ma uprawianie sportu od 2 do 5 razy dziennie niż codzienne bieganie. Ponadto okazuje się, że u aż 40 procent byłych sportowców w średnim wieku, którzy uprawiali sport przez wiele lat, występuje migotanie przedsionków. Przed arytmiami serca można się jednak ustrzec, jeśli zachowa się umiar w treningach. W celu zmniejszenia ryzyka choroby wieńcowej o 50 procent zaleca się praktykowanie umiarkowanej aktywności fizycznej 5 dni w tygodniu przez około 30 minut, co gwarantuje wydłużenie życia. Polecane są ćwiczenia aerobowe na tętnie 75 procent, które regulują ciśnienie tętnicze i dodatkowo sprzyjają spalaniu tkanki tłuszczowej. Z kolei ćwiczenia wzmacniające mięśnie powinny być wykonywane dwa razy w tygodniu. Systematyczny optymalny wysiłek fizyczny prowadzi do adaptacji układu krążenia, chroniąc serce i naczynia krwionośne.

Artykuł przygotowany przez specjalistów Grupy Gajda-Med – www.gajdamed.pl

 

 

Komentarze

Napisz komentarz
No photo
No photo~lolUżytkownik anonimowy
~lol :
No photo~lolUżytkownik anonimowy
czy ktoś może weryfikować bzdury i sprawdzać merytoryczną poprawność tych tekstów reklamowych?
9 mar 13:44 | ocena:50%
Liczba głosów:2
50%
50%
Link do tego komentarza: