Sprawdź ile korzyści daje 10-minutowy sen

zobacz zdjęcia » Drzemka w ciągu dnia ma wiele zalet
 źródło: Thinkstock
14-07-2017 | 22:29

Autor: Natalia Pacholczyk

Masz kłopoty z opanowaniem (także w sporcie) stresu i negatywnych emocji? Rozwiązanie jest proste – zafunduj sobie krótką drzemkę.

Badania prowadzone przez profesorów z Uniwersytetu Michigan dowiodły, że badani, którym umożliwiono godzinną drzemkę przed rozpoczęciem testów, byli bardziej spokojni i mniej frustrowały ich wymagające zadania. Drzemki będą przydatne zwłaszcza dla osób, którzy mają stresującą pracę, wymagającą od nich dużego skupienia. Mało kto może jednak pozwolić sobie na sjestę w czasie pracy.

Warto jednak korzystać z zalet drzemki nawet po pracy czy treningu. Drzemka, która trwa od 10 do 30 minut najkorzystniej poprawia naszą kreatywność. Związane jest to z płytką fazą snu, która odpowiada za analizę pomysłów, emocji i zdarzeń, które przytrafiły się w ciągu dnia. Dłuższa drzemka, trwająca ponad godzinę i pojawienie się marzeń sennych (faza REM), lepiej nas zrelaksuje, ale wpłynie też na zapominanie wrażeń, które prowadzą do wpadania na nowe pomysły.

 

Dla sportowców najlepsza jest godzinna drzemka

 

Dzięki drzemce można uzupełnić niedobory snu, na które cierpią zwłaszcza osoby uczące się. Półgodzinny sen pozytywnie wpłynie na ich czujność, zdolność koncentracji i logicznego myślenia. Dzięki płytkiej fazie snu i adrenalinie oraz noradrenalinie, które mają za zadanie wybudzić nas ze snu, efekt zwiększonego poziomu energii utrzymuje się na resztę dnia.

Około 20-minutowa drzemka też nie będzie skutkowała nadmierną sennością, jak ma to miejsce przy 50–90-minutowym śnie. Warto też zadbać, by nawet krótkie drzemki nie były planowane na czas po godzinie 18. Wtedy taka sjesta może nam utrudnić zaśnięcie w nocy.

Dla sportowców, wbrew pozorom, najlepszą drzemką będzie ta trwająca około godziny. W tym czasie dochodzi do najbardziej efektywnego zregenerowania mięśni. Efektem ubocznym może być jednak rozleniwienie i trudność z powróceniem do wykonywania codziennych obowiązków.