Niewyspani są mniej sprawni

Brak snu źle wpływa na organizm
 źródło: Thinkstock
31-08-2017 | 11:14

Autor: Natalia Pacholczyk

Przesypiamy 1/3 swojego życia, a i tak według badań TNS OBOP prawie połowa Polaków cierpi na niedobory snu. To z kolei może zmniejszyć wydolność organizmu aż o 30 procent.

Spadek koncentracji, osłabienie pamięci, zaburzenie funkcji poznawczych i zniekształcenie oceny rzeczywistości. To wszystko może być wywołane brakiem snu. Według badań neurologów z Uniwersytetu w Rochester wysypianie się oddziaływuje też na system odporności i oczyszczanie organizmu z toksyn metabolicznych. Sen nie wpływa więc tylko na funkcje psychiczne człowieka, jak sądzono do tej pory, ale jest też gwarantem dobrej pracy całego ciała.

Każdy powinien spać przynajmniej 6–8 godzin dziennie. Dawka ta wzrasta w przypadku sportowców, którzy potrzebują snu do regeneracji organizmu. Ci zawodowi często sypiają przynajmniej po 10 godzin na dzień. Zwłaszcza w przypadku mężczyzn niedobór snu niekorzystnie odbija się na wynikach sportowych, a spowodowane to jest spadkiem poziomu testosteronu w organizmie. Za tym idzie też osłabienie siły mięśni, co zwiększa ryzyko powstania kontuzji. Niewyspane osoby wykonują też mniej efektywnie ćwiczenia siłowe i aerobowe, szybciej się męczą, a wykonanie serii ćwiczeń zajmuje im więcej czasu.

Brak snu w nocy można zrekompensować przynajmniej 30 minutową drzemką w ciągu dnia. Według naukowców z francuskiego Universite Paris Descartes-Sorbonne zmniejszenie o 2 godziny czasu snu prowadzi do prawie trzykrotnego wzrostu noradrenaliny (hormonu stresu), wzrostu ciśnienia krwi i poziomu cukru. Drzemka zmniejsza te dysproporcje poprawiając tym samym regenerację neuronów i układu odpornościowego. Dzięki niej wzrasta też poziom koncentracji i wydolności organizmu do poziomu, który odnotowuje się o poranku. Stan ten utrzymuje się także do wieczora.