Sport jako remedium na starzenie się

Aktywność fizyczna opóźnia procesy starzenia się
 źródło: Thinkstock
26-09-2017 | 21:45

Autor: Natalia Pacholczyk

Aktywność fizyczna nie tylko poprawia wydolność naszego organizmu, przez co nie czujemy upływu czasu. Okazuje się, że wpływa na nasze komórki na zasadzie anty-ageing.

Ostatnie badania dotyczące procesów starzenia się przeprowadzili włoscy naukowcy. Badali oni krew maratończyków amatorów przed i po biegu. Okazało się, że „antystarzeniowy” wpływ aktywności fizycznej związany jest z działaniem antyoksydantów, które genetycznie wydłużają życie komórek naszego ciała.

Sport wydłuża życie

Są to pierwsze takie wyniki, które potwierdzają, że ruch wpływa na nasz organizm już na poziomie łańcuchów DNA. Sport jest więc nie tylko wyznacznikiem tego, że wolniej się starzejemy, ale też tego, że dłużej żyjemy.

To, ile lat przeżyjemy w dobrej kondycji zależy też od jakości naszego metabolizmu. Starzenie się organizmu, wywołane przez wolne rodniki, jest intensywniejsze u osób z dużą ich ilością. Zaliczają się do nich nałogowi palacze, osoby, u których przejawia się podwyższony cholesterol oraz osoby cierpiące na cukrzycę czy otyłość. Mutacja w chromosomie spowodowana działaniem wolnych rodników zaczyna się od gęstniejącej krwi, gorszego jej przepływu w naczyniach oraz zmian w chromosomie. Są więc bezpośrednią przyczyną pojawienia się takich chorób jak miażdżyca czy nowotwory, chociaż większość osób kojarzy ich działanie z pojawianiem się zmarszczek.

Z wolnymi rodnikami mają walczyć przeciwutleniacze, które naturalnie znajdują się w produktach spożywczych (owocach i warzywach) bogatych w witaminę C oraz E.  Niekorzystne reakcje zwalczają też sporty tlenowe, ponieważ natleniając nasz organizm, przyczyniają się do usuwania z organizmu wolnych rodników i produktów przemiany materii. Zdrowy styl życia (brak używek, zdrowa dieta, aktywność fizyczna) zmniejszają ryzyko zachorowania na miażdżycę, cukrzycę i nowotwory aż o 30–40 procent.

Regularna aktywność, to podstawa

Brytyjscy naukowcy z Ball State University dowiedli, że nie ma znaczenia w jakim wieku zaczniemy ćwiczyć – ważne jest, aby zacząć i robić to regularnie. Zgodnie z ich badaniami osoby systematycznie uprawiające sport przez całe swoje życie mają często lepszą kondycję i zdrowszy organizm od ludzi od nich młodszych. Badanie polegało na zbadaniu układu sercowo-naczyniowego u 80-letnich osób aktywnie ćwiczących przez wiele lat oraz u 40 latków, którzy prowadzili siedzący tryb życia i nie uprawiali sportów. Okazało się, że aktywni 80-latkowie mieli taką samą wydolność serca jak osoby o połowę od nich młodsze.