Jaka jest najlepsza pora na trening?

Więcej na temat:bieganie, pora ćwiczeń, trening
Większość biegaczy trenuje wieczorem
 źródło: Thinkstock
09-10-2017 | 23:00

Autor: Eliza Wielgosz

Wiele osób uważa, że pora ćwiczeń nie ma żadnego znaczenia, ważny jest jedynie rezultat.

Najwięcej osób odbywa trening wieczorem, ale dość liczne jest też grono zwolenników porannych ćwiczeń. Która pora jest lepsza?

Kiedyś trenowałam tylko wieczorami ze względu na to,że uważałam siebie za wielkiego śpiocha i rano wolałam się wyspać, do momentu kiedy nie spróbowałam iść po raz pierwszy na trening w godzinach bardzo dla mnie porannych (można by nawet uznać je za przysłowiowy środek nocy). I tak już zostało.

Niesamowite uczucie radości, spełnienia i energii, które towarzyszyło mi przez cały dzień było wyjątkowe, zapragnęłam tego więcej. Wszystko się zmieniło, wieczory zostały dla rodziny i przyjaciół, a poranki dla mnie.

Dlaczego trening o poranku?

- wydzielają się endorfiny

To jest to, co tygrysy lubią najbardziej - radość, szczęście, euforia i energia na cały dzień (kawa tego nie daje)

- zwiększony metabolizm

Trening uruchamia procesy metaboliczne i utrzymuje je na wysokim poziomie jeszcze wiele godzin po skończonych ćwiczeniach. Zdecydowanie lepiej mieć podkręcony metabolizm w ciągu dnia niż w nocy, kiedy się po prostu śpi.

- lepsza koncentracja

Nie tylko podczas treningu, ale również w ciągu dnia. Regularne ćwiczenia zwiększają bystrość umysłu. Ponoć działa on sprawniej nawet do 10 godzin po wysiłku. Nie ma sensu marnować takiego potencjału jak się śpi.

- lepszy sen

Wieczorna aktywność fizyczna jest jedną z przyczyn, które mogą utrudniać zaśniecie i spokojny sen. Pobudzenie sporym wysiłkiem (wzrost ciśnienia, szybsza praca serca) nie sprzyja zasypianiu. W przeciwieństwie do treningu porannego, który "rozgrzewa" organizm przed codzienną aktywnością, ale wieczorem pozwala mu się wyciszyć.

Regularne pobudki o tej samej godzinie prowadzą do unormowania rytmu dobowego. Na pewno zaczniesz kłaść się wcześniej do łóżka wiedząc, że kolejnego dnia rano czeka cię spory wysiłek.

Spróbuj choć raz rano wstać i iść na trening, sam to odczujesz i będziesz wiedział jak to jest.

 

Autorka, Eliza Wielgosz, jest trenerem personalnym All For Body (więcej na www.allforbody.com i

 

www.facebook.com/AllForBody) 1.