Jak prawidłowo oddychać podczas biegu?

Więcej na temat:bieganie, oddychanie, przepona
zobacz zdjęcia » kobieta bieg
 źródło: Thinkstock
16-08-2017 | 18:26

Autor: zespół ekspertów Gajda-Med

Prawidłowe oddychanie jest niewątpliwie jedną z najważniejszych rzeczy nie tylko podczas biegania, ale również podczas wykonywania wielu innych aktywności fizycznych.

Jeżeli dostarczymy swojemu organizmowi odpowiednią ilość tlenu, to nie tylko będziemy mogli biec szybciej, ale co najważniejsze mniej będziemy się męczyć, co przełoży się automatycznie na możliwość pokonania dłuższych odległości.

Poprawne oddychanie podczas biegania
W dzisiejszych czasach bardzo wielu doświadczonych i zupełnie początkujących biegaczy ogromną rolę przywiązuje do oddechu. Nie ma się co temu dziwić, ponieważ to właśnie płuca stanowią swoistą elektrownię, dzięki której możemy zyskać wiele dodatkowych profitów podczas codziennych treningów. W trakcie dużego wysiłku zużycie tlenu może wzrosnąć od 250 ml do nawet 5000 ml na minutę. Częstotliwość oddychania z kolei może wzrosnąć z 12-17  do 40-50 oddechów. Aby poprawić wydajność oddychania, podczas treningów musimy narzucić sobie właściwy rytm. Warto przede wszystkim optymalnie dostosować wdech i wydech powietrza do stawianych kroków. Dzięki dobremu rytmowi oddychania nie tylko poprawimy naszą skuteczność, ale również znacząco zwiększymy sam komfort podczas biegania. Jeżeli bieg jest cykliczny, to zdecydowanie łatwiej jest nam oddychać. Kontroli oddechu najłatwiej nauczyć się w trakcie długich treningów zwłaszcza tych, które prowadzone są w tempie konwersacyjnym. Niestety każdy organizm jest inny, dlatego też wszystkiego musimy nauczyć się samodzielnie. Na szczęście po pewnym czasie prawidłowe oddychanie wykonywać będziemy automatycznie.

Prawidłowa praca przepony – najprostsza droga do sukcesu
Podczas biegania musimy pamiętać o pracy przepony. Jest to elastyczny mięsień oddychający, który oddziela dwie bardzo ważne jamy naszego ciała, czyli klatkę piersiową i brzuch. Podczas biegania warto zadbać o to, aby w trakcie oddychania bardziej unosił się brzuch, a nie klatka piersiowa. Praca przepony i klatki piersiowej powinna być optymalnie zsynchronizowana nie tylko z naszymi płucami, ale również z naszym rytmem wdechu i wydechu. Jeżeli nie będziemy zwracać uwagi na pracę przepony, to niestety czekać będzie nas nieprzyjemny ból w boku, który uniemożliwi nam swobodne bieganie.

 


 Zła praca przepony może sprawić, że będziemy narażeni na kłucie w boku podczas biegu

 

Rozgrzewka przed każdym biegiem
Bardzo wielu biegaczy zapomina całkowicie o rozgrzewce. Co najgorsze, wielu sportowców traktuje właśnie bieganie jako rozgrzewkę. W czasie rozgrzewki warto bardzo dokładnie rozgrzać nie tylko nogi, ale również wszystkie te mięśnie, które odpowiedzialne są za prawidłowe oddychanie. Dobrym rozwiązaniem dla osób początkujących jest na przykład lekki trucht.

Oddychanie przez usta
Podczas szybkiego biegania należy dostarczyć swojemu organizmowi bardzo dużą ilość tlenu, dlatego też zamiast oddychać nosem, warto przerzucić się na usta. Bardzo wielu początkujących biegaczy oddycha wyłącznie przez nos, przez co podczas większego wysiłku po prostu zaczyna brakować im tlenu. Oddychanie tylko przez nos warto zostawić sobie wyłącznie na trening rozciągający.

Artykuł został przygotowany przez zespół ekspertów Centrum Medycznego Gajda-Med – gajdamed.pl.