Ćwiczenia w domu – czy mają sens?

zobacz zdjęcia » Ćwiczenia w domu pozwalają m.in. zaoszczędzić sporo czasu
 źródło: Thinkstock
27-05-2017 | 22:56

Autor: Natalia Pacholczyk

Nie wszyscy lubią chodzić na siłownię. Rozwiązaniem są więc ćwiczenia w domu – jakich efektów możemy się spodziewać po takim treningu?

Na pewno rezultaty ćwiczeń się pojawią, nie można jednak pominąć wad treningu wykonywanego w domu. Pierwszą jest brak profesjonalnej kontroli nad zajęciami, a niedostateczna wiedza może spowodować, że będziemy wykonywali elementy, które ze względu na naszą budowę ciała, nie bardzo nam pomogą. Czasem w domu też nie mamy dostatecznie dużej przestrzeni na konkretny trening. Zadanie utrudniać nam mogą krzesła, stół czy łóżko – przy niektórych ćwiczeniach przeszkadza dywan, w innych z kolei za śliska jest podłoga. Zwykle nie lubimy ćwiczyć przy innych, zwłaszcza na początku budowania kondycji – nie zawsze jednak jesteśmy w domu sami. Na dodatek trenując w domu nie za każdym razem mamy dostateczną motywację. Czasem jest to kwestia zmęczenia czy zniechęcenia, czasem powodem jest to, że w telewizji leci nasz ulubiony serial.

Dołóż hantle, steper, czy skakankę

Plusem trenowania w domu jest na pewno oszczędność pieniędzy. Pojawiają się atrakcyjne zniżki karnetów na siłownię, jednak ich cena nie zawsze jest do zaakceptowania w domowym budżecie. Ćwiczenia w domu nie zawsze muszą polegać na wykonywaniu setek powtórzeń – wystarczy umiejętnie wykorzystywać masę własnego ciała. Dodatkowo, po dobrych cenach, można kupić przyrządy ułatwiające trenowanie w domu: hantle, piłki, maty, składane hula-hoop, steper czy skakankę. Takie akcesoria pozwalają zaoszczędzić czas na dojazd do i z siłowni, co jest na rękę osobom, których wymówką jest brak czasu.

 

 Ćwicząc w domu można dopasować trening do planu innych domowych zajęć

 

Kluby fitness znajdują się teraz prawie na każdym rogu, jednak nie w każdym miejscu czujemy się komfortowo i nie zawsze ćwiczenia czy trenerzy nam odpowiadają. Kolejny plus – dopasowujemy plan treningu do pozostałych naszych obowiązków. Jest to korzystne zwłaszcza dla osób pracujących do późna czy dla rodziców małych dzieci. Problemem nie jest też ćwiczenie według planu treningowego ułożonego przez profesjonalistę. Bardzo wielu trenerów korzysta z portali społecznościowych, gdzie zamieszczają wideo ćwiczeń on-line.

Zapomnij o uniwersalnych treningach

Przed rozpoczęciem regularnych ćwiczeń w domu, warto jednak przeprowadzić konsultację z trenerem. Ułożony plan treningowy będzie dla nas bardziej odpowiedni niż „uniwersalne” treningi w Internecie, a ponadto będzie możliwy do wykonania poza siłownią. Są jednak ćwiczenia, które możemy wykonywać bez specjalistycznego przygotowania w domu – po godzinie przynajmniej 4 razy w tygodniu. Są to pompki, unoszenie bioder w podporze tyłem, przysiady, przysiady wykroczne (lunges), skręty tułowia w siedzeniu (russian twist), wykroki boczne, „superman”, wspinanie się na palce, nożyce. Wcześniej konieczna jest 5–10 minutowa rozgrzewka (skakanka, pajacyki), a na zakończenie treningu obwodowego, także 10 minutowe rozciąganie mięśni. Zwykle widoczne efekty pojawiają się już po miesiącu, jednak na pełnię rezultatów musimy czekać troszkę dłużej – około 3 miesięcy.

Treningi w domu wzmocnią siłę naszych mięśni oraz przyspieszą metabolizm, poprawiają nastrój, zwiększają sprawność fizyczną, pojemność płuc, poprawią pracę serca, obniżą poziom cholesterolu i regulują poziom cukru we krwi. Trening z obciążeniem własnego ciała jest też dobrym sposobem na powrót do aktywności fizycznej po przerwie czy kontuzji. Warto jednak pamiętać że treningi w domu muszą być regularne. Dlatego też osoby mające problem z samodyscypliną powinny rozważyć czy zorganizowane zajęcia na siłowni nie będą dla nich lepszym rozwiązaniem.

 

 

Komentarze

Napisz komentarz
No photo
No photo~Carcas7Użytkownik anonimowy
~Carcas7 :
No photo~Carcas7Użytkownik anonimowy
Ćwiczę w domu i na siłowni. Skompletowałem trochę sprzętu min. Ławeczkę, hantle, sztange mocno łamaną, ketla i rower stacjonarny. Wszystko kupiłem na olx za grosze. Jest to dobre rozwiązanie dla osób które nie mają zbyt dużo czasu. Mając godzinkę lub mniej można niźle się zmęczyć. Ale niektóre ćwiczenia tylko na siłowni!
29 maja 21:08
Liczba głosów:0
0%
0%
Link do tego komentarza: