Bieganie – nie szukaj wymówek, szukaj przyjemności

Bieganie powinno sprawiać przyjemność
 /  fot. Marek Biczyk  /  źródło: newspix.pl
04-10-2017 | 18:02

Autor: Natalia Pacholczyk

Wielu amatorów już w trakcie treningów, a czasami i przed, zaczyna szukać usprawiedliwiania by przerwać ćwiczenia. Zwykle nie jest to związane z kondycją fizyczną, tylko z negatywnym myśleniem.

Bieganie jest zwykle pierwszą aktywnością fizyczną, która przychodzi do głowy, gdy chcemy schudnąć, poprawić kondycję czy stan naszego zdrowia. Postrzegane jest jako sport tani, do którego wystarczą dobrze dobrane buty i motywacja do wyjścia na trasę. Niestety ten ostatni warunek często nas przerasta i doznajemy porażki zanim jeszcze staniemy na starcie.

Na początku aktywność fizyczna przynosi mniej zadowolenia, niż się tego oczekuje. Związane jest to ze zmianą stylu życia, na który organizm może zareagować zmęczeniem, bólem mięśni czy zniechęceniem. Trzeba sobie uświadomić, że taki stan jest naturalny i trzeba go rozpracować podczas treningu. Zakwasom można bardzo łatwo przeciwdziałać. Wystarczy 10 minutowa rozgrzewka przed bieganiem i 10 minut ćwiczeń rozciągających po treningu. Często też ból jaki czujemy podczas biegania wiąże się ze zbyt małą wiedzą o tym, wcale nie prostym, rodzaju aktywności. Dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy profesjonalnego trenera albo znajomego z długim stażem biegowym. Osoba towarzysząca może skutecznie odwrócić nasze myśli od bodźców, które mogą nas zniechęcić do dalszego biegu. Idealnie sprawdzi się także dobra, energiczna muzyka. Według badań nasze ulubione utwory obniżają poziom postrzeganego wysiłku.

Czas zawsze się znajdzie

Inną popularną wymówką jest brak czasu. W większości przypadków nie trzeba nawet rezygnować ze swoich codziennych obowiązków. Najlepiej jest w takich sytuacjach wstać trochę wcześniej i biegać rano, co dodatkowo doda nam sił na resztę dnia. Pomysł ten nie sprawdzi się jednak, gdy czas przeznaczony na trening będziemy nadrabiać szybką jazdą do pracy czy spóźnieniem. Wtedy też aktywność fizyczna zacznie być postrzegana negatywnie, a to jest pierwszy krok do rezygnacji z ćwiczeń. Także przerwa w treningach wynikająca z choroby czy urlopu nie oznacza, że już definitywnie powinniśmy rezygnować z biegania. To, co udało nam się wypracować przez ten czas, nie zostanie tak szybko zapomniane przez nasz organizm. Dzięki temu nie zaczynamy budować swojego poziomu kondycji od zera.

 

jogging bieganie

 

Cierpliwość bardzo się przyda

Bardzo demotywujące jest także niezauważanie swoich postępów w treningu. Czasem wynika to z braku cierpliwości samego biegacza. Niestety każda dyscyplina sportowa polega na stopniowym i często długotrwałym procesie samodoskonalenia. Nerwowość często kończy się tym, że próbujemy zbyt często i zbyt mocno wykonywać dane ćwiczenia. A to niestety wcale nie sprawi, że zostaniemy lepszymi biegaczami. Na efekty treningów zwykle trzeba poczekać, dlatego warto skrupulatnie zapisywać swoje osiągnięcia i wyniki przez miesiąc lub dwa. Mając "na papierze" postępy w skróceniu czasu biegu, przy konkretnej odległości, czy w zmniejszeniu centymetrów w pasie, nie będziemy mogli powiedzieć, że nic nie osiągnęliśmy.

Powszechną barierą uniemożliwiającą podjęcie uprawiania jakiegoś sportu jest lęk przed społeczną oceną. Na początku nikt nie czuje się komfortowo – bez względu na to, czy trening odbywa się na sali czy na zewnątrz. Lęk przed negatywną oceną niektórych biegaczy skutecznie zniechęca do podjęcia aktywności. Prawda jest jednak taka, że większość z tych osób, której oceny się obawiamy, myśli tylko o sobie i swoich działaniach. Także bardziej doświadczeni biegacze nie będą skupiali się na niedociągnięciach innych osób, ponieważ są świadomi, że i oni mieli takie początki. Zwykle czujemy się bardziej swobodnie w znanym nam towarzystwie, dlatego dopóki nie podbudujemy własnej samooceny, warto przekonać do wspólnych ćwiczeń kogoś znajomego.

Pomysły na motywację

Aby nie szukać wymówek i szybko się nie zniechęcić do biegania, warto znać kilka wskazówek. Wyznaczając sobie cel biegowy należy skupić się na czasie, a nie liczbie przebiegniętych kilometrów. Na samym początku liczy się bardziej regularność niż dystans naszego biegu. Dzięki temu też możemy dostosować tempo swojego biegu do własnego samopoczucia. Warto też na przemian biec i maszerować oraz stopniowo zwiększać dysproporcje między nimi na korzyść tej pierwszej aktywności. Regularność rozumiana jest także jako ilość treningów w tygodniu. Przez pierwszy miesiąc warto biegać 3 razy w tygodniu, a później w miarę chęci i możliwości, zwiększać liczbę treningów. Przerwa między bieganiem nie powinna być dłuższa niż 4 dni, chyba że związana jest z chorobą.

Pierwszy miesiąc biegania jest najważniejszy, bowiem po tym czasie, czyli 9 – 12 biegach, zaczynamy odczuwać przyjemność z ćwiczeń. Zauważysz, że masz więcej energii, jesteś w lepszym nastroju a twoje ciało stanie się silniejsze. Zaczniemy zauważać same korzyści, a w raz z nimi pojawi się też chęć do częstego biegania.

 

Komentarze

Napisz komentarz
No photo
No photo~AniaUżytkownik anonimowy
~Ania :
No photo~AniaUżytkownik anonimowy

Chcesz wyglądać seksownie i atrakcyjnie?
Chcesz cieszyć się wspaniała sylwetką?
Chcesz pokazać wszystkim, że możesz się zmienić?
Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl
Innowacyjne metody treningowe, nowoczesne plany żywieniowe, fachowa suplementacja.
Podejście, które o lata świetlne wyprzedza konkurencje!
Dzięki nim zmiany zachodzą ekstremalnie szybko!
Wejdź na stronę najlepszego Trenera w Polsce: www.igortreneronline.pl
który w ciągu tygodnia odmieni Twoje życie!
Pozbądź się tłuszczu na zawsze, zbuduj piękna smukłą sylwetkę lub wspaniałe muskularne ciało!
Pokaż na co Cię stać i wejdź na www.igortreneronline.pl !

6 paź 18:42
Liczba głosów:0
0%
0%
Link do tego komentarza: