5 prostych rzeczy, które ułatwią realizację celów w 2017 r.

zobacz zdjęcia » Warto co jakiś czas sprawdzić swą formę na zawodach
 fot. MESR  /  źródło: Materiały prasowe
02-01-2017 | 14:46

Autor: IP

Styczeń za pasem, co oznacza, że wielu z nas stworzyło już plany i opracowało listę postanowień na kolejne 365 dni. Wśród najczęstszych wyzwań, jakie sobie stawiamy, jest poprawa kondycji i sylwetki. O czym pamiętać, aby osiągnąć zakładane cele?

Noworoczne postanowienia, zakładające pracę nad figurą i kondycją fizyczną, są zazwyczaj bardzo ambitne. Na drodze ich realizacji staje jednak, relatywnie szybko, wiele przeszkód oraz wymówek. Najczęstszym problemem jest brak systematyczności wynikający z niedoboru czasu, ale i ze zwykłego lenistwa. Co zrobić, by ułatwić sobie drogę do upragnionej sylwetki, czy poprawy sprawności?
1. Odchudzanie z głową

Postanowienia dotyczące spadku wagi należą do tych najczęstszych i jednocześnie najczęściej niedotrzymywanych. Wszystko przez to, że od Nowego Roku zaczynamy stosować drakońskie diety-cud, których szybko przestajemy dotrzymywać. Dodatkowo, rygorystyczne żywienie wpływa niekorzystnie na naszą kondycję fizyczną i psychiczną, zniechęcając nas do walki o szczupłą sylwetkę.

– Alternatywą dla katowania się i odmawiania sobie posiłków jest tzw. racjonalne żywienie. Znajomość zasad zdrowego odżywiania oraz potrzeb swojego organizmu pozwoli nam opracować optymalną dietę. Dzięki temu nasze ciało nie dozna szoku, a zmiany będą stopniowe. Unikniemy też tak bardzo niepożądanego efektu „jo-jo” – mówi Dawid Lewandowski, organizator cyklu biegów miejskich z przeszkodami Survival Race.

Planując dietę, możemy polegać na własnych doświadczeniach, wyszukanych materiałach, opracowaniach eksperckich, ale i zasięgnąć porady dietetyka bądź postawić na catering dietetyczny.

 

 Warto sprawdzić swe postępy biorąc udział np. w biegu ekstremalnym z przeszkodami 

 

2. Szukaj okazji do ruchu

Obiecując sobie od Nowego Roku regularne ćwiczenia, nie ograniczajmy się jedynie do zakupu karnetu na siłownię czy zajęcia fitness bądź też ubrań do biegania. Starajmy się w ciągu dnia wykorzystywać każdą okazję, by trochę się poruszać i jednocześnie wyzbyć się wygodnych przyzwyczajeń. Zamiast korzystać na co dzień z windy, używajmy schodów. Po zakupy lub do pracy nie trzeba jeździć samochodem – do tego celu świetnie sprawdzi się rower. W pokonywaniu krótszych dystansów pomoże zwykły spacer. Takie formy działania nie tylko pozwolą zaoszczędzić pieniądze, ale przede wszystkim utrzymają ciało w stanie ciągłej aktywności i pozytywnie wpłyną na naszą kondycję.
3. Grunt to dobry motywator

Poza celem samym w sobie, jakim jest osiągniecie wymarzonej sylwetki czy kondycji, warto podjąć dodatkowe wyzwanie, które będzie stanowić ukoronowanie naszej drogi do sukcesu. Mowa tu o sprawdzeniu się w imprezie sportowej, takiej jak np. zawody biegowe. Trzeba jednak pamiętać, żeby nie rzucać się od razu na głęboką wodę, ponieważ stawianie sobie wyzwań przekraczających nasze możliwości błyskawicznie nas zniechęci.

– Znakomita większość imprez sportowych dysponuje różnymi poziomami trudności. Jest to ukłon właśnie w stronę osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportem. Nie musimy od razu obrać sobie za cel startu w maratonie, możemy zacząć od imprezy biegowej np. na dystansie 3 kilometrów – mówi Dawid Lewandowski z Survival Race.

Warto więc z początkiem roku zapisać się na takie wydarzenie, zwłaszcza że, oprócz walorów sportowych, niesie ono za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim można tam spotkać innych ludzi, którzy są na podobnym do nas poziomie zaawansowania, wymienić się doświadczeniami, porozmawiać o motywacji i planach odnośnie treningu. Udział w imprezie jest więc cennym źródłem wiedzy, motywacji i pomysłów odnośnie naszych dalszych, sportowych poczynań.

 

 Regularne ćwiczenia nie tylko poprawiają kondycję, ale też samopoczucie

 

4. Używkom powiedz stanowcze nie!

Postanowienia dotyczące np. rzucenia palenia są często niedotrzymywane, bo niezbyt chętnie pozbywamy się tego, co sprawia nam przyjemność. Nawet jeśli wiemy, że dana rzecz jest dla nas szkodliwa. Dlatego też często słyszy się o „ograniczeniu”, a nie o „zaprzestaniu”, co zwykle kończy się powrotem do nałogu po paru tygodniach. Jeżeli więc chcemy na poważnie podejść do zmian mających na celu aktywny tryb życia i wypracowanie szczupłej sylwetki, nie ma mowy o szkodliwych używkach, jak alkohol czy papierosy. Dobrym pomysłem, który pomoże nam w porzuceniu używek, jest poinformowanie znajomych o naszym postanowieniu. Dzięki temu nie tylko przestaną nieświadomie na nas naciskać, np. proponując nam wyjście do baru, ale również będą wspierać nas i powstrzymywać przed złamaniem postanowienia.
5. Regularne kontrole podstawą sukcesu

Wiele osób unika wizyt u lekarza i badań i woli żyć w przeświadczeniu, że wszystko z ich ciałem jest w porządku. Jeśli na poważnie podchodzimy do kwestii pracy nad swoją figurą, powinniśmy zdecydowanie unikać takiego nastawienia, ponieważ często okazuje się, że źródłem problemów z wagą są właśnie problemy zdrowotne. Do tego dochodzi też konieczność dopasowania rodzaju ćwiczeń do naszych możliwości psychofizycznych. Stąd też warto na początku naszej drogi do wymarzonej sylwetki skonsultować się ze specjalistą. Poza wizytą kontrolną u lekarza powinniśmy też postawić na regularną kontrolę efektów naszej pracy. Dzięki temu, będziemy mogli na bieżąco śledzić swoje postępy oraz optymalizować treningi. Wartością dodaną takiej obserwacji będzie z pewnością dodatkowa motywacja i satysfakcja z dotychczasowych rezultatów.