Muzyka poprawia treningowe efekty?

Więcej na temat:badania, bieganie, muzyka, trening
Muzyka na pewno nie szkodzi w treningu
 fot. JBL  /  źródło: Materiały prasowe
12-09-2016 | 15:16

Autor: IP

Badania wykazują, że dobór muzyki w odpowiednim rytmie pozwala osiągać lepsze rezultaty treningowe.

Muzyka o szybkim tempie z powtarzalnym taktem i mocnym rytmem, najlepiej powyżej 120 uderzeń na minutę (bpm), pomaga utrzymać odpowiednie tempo, zwiększa energię trenującego i wspomaga reakcje jego organizmu. Na przykład biegacz słuchający powtarzalnie wybijanego taktu jest bardziej skłonny do zsynchronizowania z nim swoich stóp i ich uderzeń o podłoże. Wzrost tego tempa skutkować będzie wzrostem tempa biegu.

W celu sprawdzenia tej teorii wykorzystać można utwory ze 120 bpm, na przykład Eagle-Eye Cherry – Save Tonight (120 bpm), Madonna – Music (120 bpm) czy Usher – DJ Got Us Fallin’ Love (121 bpm).

Ważne jest też, że muzyka poprawia nastrój wzmacniając poczucie szczęścia i wigoru, a łagodząc poczucie złości, depresji czy napięcia. Wzmaga również uwagę trenującego pomagając mu nie zwracać uwagi na zmęczenie.

Jeśli chodzi o wybór typu muzyki, to nie jest to aż tak istotne. W zasadzie każda muzyka daje efekty w porównaniu do tych samych ćwiczeń wykonywanych bez muzyki. Natomiast jeśli wybierzemy muzykę w tempie 120 bpm, najczęściej pop lub rock, to nasze wyniki będą znacznie lepsze.

Muzyka jest zatem jednym z sekretów racjonalizacji i udoskonalania osiągów sportowych. Efekt podnieść może jeszcze odpowiednio dobrany sprzęt, którego na rynku nie brakuje, jak choćby słuchawki sportowe JBL zaprojektowane dla osób aktywnie uprawiających sport (odporne na pot, przewodowe, bezprzewodowe czy inne).
Źródło badań: http://dspace.brunel.ac.uk/bitstream/2438/1053/1/JSS Synchronous Music Article 2006.pdf