Sampdoria

Skurcze mięśni – ważny sygnał od organizmu

jogging
 źródło: Thinkstock
13-11-2017 | 23:43

Autor: Natalia Pacholczyk

Podczas jazdy na nartach, w trakcie rozciągania, a nawet podczas snu – skurcze potrafią skutecznie i boleśnie przerwać nam wykonywaną czynność. Nie można ich jednak ignorować.

Przyczyn pojawiania się skurczów jest wiele i zwykle bardzo trudno określić jednoznaczny powód takiej reakcji mięśni. Jednym z pierwszych podawanych powodów jest przegrzanie i odwodnienie organizmu. Innymi powodami skurczów są zmęczenie mięśni oraz nieodpowiednia rozgrzewka przed treningiem. Bardzo często skurcze wynikają z zaburzeń elektrolitowych, czyli niedoboru potasu, sodu, magnezu i wapnia. Czasem przyczyną skurczów są zakwaszenie (niedotlenienie mięśni) lub zasadowica (nadmiar tlenu w mięśniach) organizmu. Bardziej skomplikowanym w diagnozie powodem skurczów są nieprawidłowości w budowie mięśni, zła postawa lub zaburzenia w biomechanice ciała.

Skurcze podczas treningu
Jeśli skurcze pojawiają się podczas treningu, to warto pomyśleć, czy odpowiednio dużo czasu poświęciliśmy na rozgrzewkę. Brak rozgrzewki lub niewłaściwe jej przeprowadzenie są przyczyną niedokrwienia mięśni – to później odbije się na metabolizmie w tej tkance, a skutkiem ubocznym będzie właśnie skurcz. Popularna jest też teoria, że skurcz pojawia się wtedy, gdy organizm nie ma produktu (węglowodanów), który mógłby zamienić na energię. Dlatego przed i po treningu warto też zadbać o zdrowy i pożywny posiłek. Osoby aktywnie fizycznie muszą starannie dobierać składniki swojej diety, a czasem nawet sięgnąć po suplementy diety. Wynika to z tego, że do wykonania ruchu potrzebujemy więcej składników mineralnych i witamin, niż osoby nieaktywne fizycznie lub uprawiające sport nieregularnie.

Pamiętaj o minerałach

Jeśli cierpimy dodatkowo na skurcze, to warto sprawdzić, czy nie brakuje nam minerałów. Niedobory, szczególnie magnezu i potasu, naprawdę są dość powszechne. Nie powinniśmy jednak decydować o tym sami. Niektóre z suplementów – zwłaszcza potas – nie może być dostarczany w lekach bez wiedzy lekarza i sprawdzenia stanu zdrowia przed zaleceniem suplementacji.

Gdy już złapie nas skurcz, najlepszą metodą na jego przetrwanie jest rozluźnienie mięśnia poprzez jego rozciąganie. Dobrze też działa masowanie mięśnia zaczynając od zewnętrznej części (np. łydki) do wewnątrz. Aby ustrzec się skurczów, powinniśmy też wzmocnić mięśnie brzucha i pleców, które odpowiadają za prawidłową postawę i przyczyniają się do odciążania mięśni nóg.

 

 

Baner
Z tej samej kategorii