Kawa a kwestia magnezu

Więcej na temat:dieta, kawa, kofeina, magnez, odżywianie
Kawy nie należy się bać
 źródło: Thinkstock
21-11-2017 | 22:16

Autor: Natalia Latoch

„Kofeina wypłukuje magnez” – takimi sloganami często straszą nas producenci różnych suplementów. Czy faktycznie możemy obwiniać kawę za niski poziom magnezu?

Kofeina jest naturalnym związkiem chemicznym znajdującym się w roślinach, z których powstają napoje takie jak kawa, herbata czy yerba mate. Dzięki niemu w pewnym stopniu blokowane są receptory adenozynowe w mózgu, które odpowiadają za uczucie zmęczenia. Zamiast niego jednak pojawia się energia, zapał do pracy oraz mija senność. Inna substancja – katecholamina – przyspiesza tętno, zwiększa wykorzystanie tlenu, co wpływa też na lepsze wykorzystanie energii i podniesienie wytrzymałości siłowej i tlenowej. Z tego powodu kofeina jest częstym składnikiem suplementów dla sportowców.
Ostatnio jednak obok zalet zaczęto też wymieniać wady, które przynosi picie napoi z kofeiną. Wiele badań dowiodło tego, że kofeina przyczynia się do zwiększonego usuwania magnezu przez nasz organizm. Możemy o tym jednak mówić dopiero w chwili, gdy wypijamy ponad 3–4 szklanki kawy dziennie lub około 6 energetyków na dobę. Pozostałym osobom to nie grozi. Ci, którzy nie wyobrażają sobie dnia bez kawy też nie trzeba specjalnie straszyć kofeiną. Nasz organizm bowiem sam potrafi regulować to, ile magnezu możemy się pozbyć i kiedy trzeba włączyć tryb oszczędzania wykorzystania tego pierwiastka.
Poza magnezem kofeina też wypływa na nikłe wypłukiwanie się wapnia. Liczba ta jest tak mała, że do filiżanki czarnej kawy wystarczy dodać dwie łyżeczki mleka, by zrekompensować starty. Osoby cierpiące na osteoporozę też nie muszą rezygnować z kawy – wystarczy że będą pili kawę z mlekiem.
Gorsze dla utraty magnezu, wapnia i innych minerałów z naszego organizmu jest zła dieta, stres a nawet zanieczyszczenie środowiska, a nie kofeina. Jeśli obawiamy się, że jesteśmy dotknięci niedoborami magnezu to możemy wzbogacić naszą dietę o otręby, warzywa liściaste, pełnoziarniste produkty zbożowe, kukurydzę, banany, orzechy, migdały, gorzką czekoladę, a przede wszystkim kakao i wody mineralne.