Żywieniowe poprawiacze nastroju

zobacz zdjęcia » Czekolada z dużą zawartością kakao poprawia nastrój
 źródło: Thinkstock
18-09-2017 | 17:53

Autor: Natalia Pacholczyk

Nie od dziś wiadomo, że niektóre produkty spożywcze mają wpływ na pobudzenie hormonów szczęścia. Trzeba tylko wiedzieć, które potrawy poprawią, a które pogorszą nasz nastrój.

Każdy inaczej reaguje na sytuacje stresowe i emocjonalne – niektórzy od razu mają ochotę „zajeść” nerwy, inni z kolei nie mogą przez nie nawet patrzeć na posiłek. Jedzenie zwykle jednak wywołuje uczucie zadowolenia, co jest z jednej strony pomocne, a z drugiej może prowadzić do uzależnienia (tzw. jedzenia kompulsywnego). Większość z nas, chcąc sobie poprawić nastrój pewnie sięgnie po słodycze. Jest w tym trochę racji, ale na dłuższą metę lepiej sprawdzą się inne produkty – ale jakie?

Kakao receptą na lepszy humor

Słodycze, bogate w cukry proste, gwarantują szybki, ale bardzo krótkotrwały przypływ energii. Nie można zanegować wpływu słodyczy na poprawę nastroju, bo do takowej dochodzi. Niestety poprawa taka jest krótkotrwała, a wraz z wyrzutem insuliny, nasz nastrój zaczyna się pogarszać, czujemy zmęczenie oraz senność. Dlatego też nie możemy liczyć, że batony, chipsy i ciastka wystarczająco poprawią nasz nastrój.

Wśród słodkości tylko kakao (w tym czekolada) dobrze zadziała na nasz humor. Kakao zawiera w swoim składzie kofeinę i teobrominę, których zadaniem jest pobudzenie organizmu. Ponadto zawiera związki takie jak anandamidy, tyramina i fenyloetyloamina, które poprawiają humor, kreatywność oraz koncentrację, a także pobudzają wydzielanie serotoniny. Najlepiej wybierać czekolady o dużej zawartości kakao, czyli mającej około 80 procent tego składnika w sobie. Duże ilości kakao dostarczą też wystarczających ilości magnezu, który zmniejsza wpływ kortyzolu (hormonu stresu) na organizm i jednocześnie są najlepszym jego uzupełnieniem dla osób wykonujących stresującą pracę. Czekolada także wspomaga wydzielanie hormonu znanego z właściwości przeciwdepresyjnych.

 

 Nastrój może poprawić kwas foliowy zawarty m.in. w zielonych warzywach

 

Jeśli czujemy nagłą zmianę nastroju na gorsze, to warto sięgnąć wtedy po banana lub po kilka kostek gorzkiej lub deserowej czekolady. Banany to najlepsze źródło węglowodanów, które mają wpływ na zwiększenie produkcji serotoniny. O węglowodany będzie się też dopominał nasz organizm w sytuacjach stresowych, ponieważ radzą sobie one z nimi tak samo dobrze, jak z zaspokajaniem głodu. Serotonina nie wytwarza się wtedy, gdy jesteśmy głodni, więc częste pogorszenia nastroju mogą wynikać z niewłaściwego stylu odżywania się.

Bez mocnej kawy i alkoholu

Kupując czekoladę warto sięgnąć po tę z orzechami. Wraz z nasionami stanowią one doskonałe źródło kwasów omega-3, które przede wszystkim poprawiają pracę układu nerwowego. Innym pożądanym dla poprawy nastroju składnikiem jest kwas foliowy, którego najwięcej znaleźć można w warzywach o zielonym zabarwieniu.

Żywieniowe poprawiacze nastroju warto włączyć do swojego śniadaniowego menu. Są to przede wszystkim kakao, czekolada, orzechy, nasiona, produkty pełnoziarniste i z dodatkiem ziaren, a także owoce i warzywa. Po stresującym dniu na obiad warto z kolei przyrządzić rybę lub owoce morza z warzywami i kaszą, ryżem lub pełnoziarnistym makaronem.

Jeśli mamy kiepski humor to nie powinniśmy pić czarnej kawy i mocnej herbaty, chyba że połączymy je z mlekiem. Kiepskim wyborem jest też picie mocnego alkoholu – w tej kwestii dozwolona jest tylko jedna lampka wina. Napoje te niszczą witaminy z grupy B i C oraz utrudniają przyswajanie magnezu, co może odbić się negatywnie na naszym nastroju. Bardzo źle na nasz nastrój wpłyną także tłuszcze trans, których największe ilości występują w fast foodach.

 

 

 

Komentarze

Napisz komentarz
No photo
No photo~aroUżytkownik anonimowy
~aro :
No photo~aroUżytkownik anonimowy
Czytając ten artykuł, stwierdzam że coś w tym jest!
16 wrz 15 06:40
Liczba głosów:0
0%
0%
Link do tego komentarza: