Witamina E, to nie tylko młodość

zobacz zdjęcia » Witaminę E można znaleźć m.in. w tłuszczach roślinnych i orzechach
 źródło: Thinkstock
15-08-2017 | 15:59

Autor: Natalia Pacholczyk

Nazywana jest witaminą młodości, a jej właściwości antyoksydacyjne sprawiają, że jest pożądana w walce z wolnymi rodnikami. Dla biegaczy jest ważna, bo ma wpływ na dotlenianie tkanek.

Witamina E ma wiele funkcji, chociaż najbardziej znana jest z zapobiegania defektom błon komórkowych spowodowanych działaniem wolnych rodników. Jednak nie tylko chroni organizm przed już występującymi wolnymi rodnikami, ale też zmniejsza ryzyko ich wytwarzania. Wykazuje więc działanie przeciwnowotworowe i hamuje starzenie się komórek. Jako przeciwutleniacz chronić będzie przede wszystkim narządy odpowiedzialne za produkcję hormonów – przysadkę mózgową, korę nadnerczy i grasicę. Dodatkowo wpływa na utlenianie złego cholesterolu (LDL), co chroni nas przed rozwojem miażdżycy i tworzeniem się tzw. blaszek miażdżycowych (odkładających się w ścianach tętnic komórek tłuszczowych).

Jest to też witamina dobra dla osób mających problem z układem krwionośnym, zwłaszcza że dodatkowo zapobiega tworzeniu się skrzepów w naczyniach krwionośnych (które mogą wywołać np. zawał serca lub udar mózgu). Poprawia również działanie insuliny i wspomaga utrzymanie poziomu glukozy we krwi na odpowiednim poziomie.

Można jej szukać w roślinach

Witamina E naturalnie występuje tylko w roślinach. Duże jej ilości znajdują się więc w soi, kiełkach zbóż, żółtku jajka, zbożach, orzechach, szparagach, tranie, maśle, jarmużu, brukselce, płatkach owsianych, groszku zielonym, kaszach jęczmiennej i gryczanej, kapuście włoskiej i czerwonej oraz w olejach roślinnych (np. słonecznikowym, sojowym, kokosowym) i oliwie z oliwek. Wybierając olej powinniśmy unikać tego rafinowanego, który niszczy aż 75 procent witaminy E. Najlepszym wyborem będą więc oleje tłoczone na zimno. Witamina dobrze znosi obróbkę termiczną, jednak nie lubi promieni ultrafioletowych. Z tego też powodu oliwa powinna być kupowana tylko w ciemnej butelce, a warzywa zawierające duże ilości tej witaminy (np. jarmuż) przechowywane w ocienionych miejscach.

 

 Jednym ze źródeł witaminy E jest masło

 

Niedobór witaminy E jest niezwykle rzadki, a w jej wyniku może pojawić się rozpad krwinek czerwonych i dystrofia mięśniowa. Najwięcej negatywnych skutków niedoborów doświadczają jednak kobiety w ciąży, a przede wszystkim ich dzieci (zaburzenia nerwowo-mięśniowe, zahamowanie wzrostu naczyń krwionośny w oku itp.). Zbyt małe ilości witaminy E diagnozuje się zwykle u osób z zaburzeniami wchłaniania tłuszczu, u osób chorych na zespół Bassena-Kornzweiga oraz dość często u chorych na celiakię i mukowiscydozę. Niedobór będzie się objawiał zmęczeniem, anemią, wypadaniem włosów, problemami z zębami i kośćmi, podatnością na infekcję oraz wzrostem poziomu cholesterolu we krwi. W najcięższych przypadkach dochodzi do uszkodzenia systemu nerwowego, ale należą one do rzadkości. Odpowiedni poziom witaminy E jest ważny dla par starających się o dziecko. Długi niedobór tej witaminy prowadzić może do bezpłodności lub poronień.

Ważna dla sportowców

Przedawkować witaminę E jest już łatwiej o ile poza dostarczaniem jej w diecie, stosujemy suplementację. Gdy suplementację zalecił lekarz i stosujemy się do zalecanej dawki, to nie powinniśmy mieć problemu z nadmierną ilością tej witaminy w organizmie. Witamina E jest rozpuszczalna w tłuszczach przez co jest lepiej magazynowana i stąd też łatwiej jest o jej nadmiar niż niedobór. Przedawkowanie będzie się wiązało z bólami głowy, osłabieniem mięśni, zmęczeniem, nadmierną sennością, podwójnym widzeniem i zaburzeniami jelitowymi.
Dla sportowców witamina E jest szczególnie ważna. Pomaga ona ochraniać czerwone krwinki w trakcie transportu tlenu do różnych części naszego organizmu. Lepsze dotlenienie układów oraz sama poprawa oddychania komórek wpływa dobrze na każdą tkankę naszego ciała. Tyczy się to także mięśni, które dzięki temu mogą lepiej i mocniej pracować. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia dzienne zapotrzebowanie na witaminę E wynosi dla dzieci 6 mg, dla kobiet 8 mg, dla kobiet w ciąży do 15 mg, dla mężczyzn 10 mg a dla osób starszych od 20 do 50 mg (w zależności od zdiagnozowanych chorób, wieku i płci).