Warzywa i owoce specjalnie dla biegacza

Warzywa i owoce dla biegacza
 źródło: Thinkstock
22-06-2017 | 17:16

Autor: Ewelina Bartniak

Na jakie warzywa i owoce, które pojawiają się u nas w lecie, warto zwrócić uwagę? Jest kilka szczególnie wartościowych dla organizmu biegacza długodystansowego.

Składniki odżywcze (głównie minerały i substancje bioaktywne) oraz błonnik – to wszystko można znaleźć w warzywach i owocach sezonowych! Lato jest szczególnym okresem kiedy możemy przebierać w bogatym menu jakie nam serwuje natura. Spożywając warzywa i owoce sezonowe będziesz mieć pewność, że dostarczysz swojemu organizmowi optymalne dawki tych właśnie składników. Jednak wybierając je na pobliskich targowiskach pamiętaj także żeby były to produkty lokalne, najlepiej ze sprawdzonych źródeł! 

Ważnym problemem i wyzwaniem dla organizmu sportowca (w szczególności wyczynowego) jest poradzenie sobie z wolnymi rodnikami, które intensywnie powstają w trakcie treningu. Dlatego osoby uprawiające sport (i nie tylko) powinny zadbać aby ich dieta obfitowała w produkty bogate w przeciwutleniacze (np. witamina C czy flawonoidy). Dobra wiadomość jest taka, że to właśnie latem najwięcej można ich dostarczyć organizmowi i to nie w pastylkach tylko w warzywach i owocach! Oto przykładowe źródła tych składników:

Witamina C – porzeczki, natka pietruszki, truskawki, papryka, koper, brukselki, kapusta

Flawonoidy – czyli m.in. antocyjany odpowiedzialne za granatowo-czerwony kolor jagód, czarnej porzeczki, aroni, jeżyn i wiśni oraz flawonole, w które obfitują: jabłka, cebula, brokuły, kapusta, sałata i herbata

Dodatkowo rośliny (głównie warzywa) są bardzo ważnym źródłem kwasu foliowego. Jego niedobór może powodować niedokrwistość megaloblastyczną, a co za tym idzie ograniczać wykorzystanie tlenu przez organizm. Na odpowiednie dostarczenie tego składnika wraz z dietą w szczególności powinni zwrócić uwagę biegacze długodystansowi, którzy bardziej niż inni sportowcy są narażeni na niedotlenienie tkanek, a co się przekłada na osiąganie gorszych wyników.

Gdzie można znaleźć kwas foliowy? Głównie jest on w liściastych warzywach tj.: szpinak, sałata, kapusta, brokuły, szparagi czy brukselka.

 

Autorka, Ewelina Bartniak, jest dietetykiem Ovo Studio 1.