Sposoby na poprawę przemiany materii

zobacz zdjęcia » Aktywność fizyczna poprawia metabolizm
 /  fot. Anna Onuszczuk  /  źródło: newspix.pl
19-05-2017 | 15:01

Autor: Natalia Pacholczyk

Szybkość przemian metabolizmu jest cechą indywidualną każdego z nas i nie dla wszystkich musi być ona zadowalająca. Jest jednak kilka metod pomocnych w przyspieszeniu przemiany materii.

Metabolizm jest pierwszym „podejrzanym”, gdy nie widać wyników diety i ćwiczeń. Większość z nas, chcąc spalić nadprogramowe kilogramy, będzie ograniczała ilość spożywanych kalorii. Niestety czasem przyniesie to skutek odwrotny do zamierzonego, zwłaszcza gdy liczba spożywanych kalorii będzie mniejsza niż 1000 kcal/dzień.

Aby przyspieszyć przemianę materii nie wystarczy wprowadzić jednej zmiany, ale kilka – mało drastycznych, ale na pewno skutecznych. Rady te głównie będą przynosiły efekt w przypadku osób zdrowych (niemających problem z metabolizmem lub hormonami).

Zdrowy styl odżywiania

Wprowadzenie diety, a właściwie zdrowego stylu odżywiania jest konieczne, jeśli chcemy przyspieszyć przemianę materii. Dla naszego metabolizmu zabójcze są częste głodówki i niskokaloryczne diety, które wpływają na zachwianie gospodarki hormonalnej. Mogą też prowadzić do zwiększenia magazynowania tłuszczu w tkance podskórnej. Dzieje się tak ponieważ organizm traktuje te sytuacje jako zagrażające naszemu zdrowiu i próbuje w ten sposób temu zaradzić, zwłaszcza jeśli ilość spożywanych kalorii nie wystarcza nawet do zapewnienia energii dla pracy komórek i narządów ciała.

Najkorzystniejsze dla poprawy naszego metabolizmu będzie spożywanie owoców i warzyw oraz produktów bogatych w błonnik i białko. Do posiłków warto też dodawać przyspieszające metabolizm (aż o 10 procent!) ostre przyprawy, takie jak imbir, pieprz, chilli czy cynamon (niewskazane dla osób z problemami z żołądkowymi). Unikać należy cukrów prostych i alkoholu, które prowokują magazynowanie tłuszczu w komórkach. Bardzo ważne jest także jedzenie śniadań, które poza obiadem, powinny dostarczać nam najwięcej kalorii i energii.

 

 

Woda wspomaga odchudzanie

Konieczne jest też wypijanie wystarczających ilości wody. Woda jest niezbędna do przeprowadzenia procesów przemiany materii – w niej działają hormony za nią odpowiedzialne oraz dzięki niej usuwane są szkodliwe produkty metaboliczne. 1,5–2 litry wody (tylko wody, nie wliczane są tutaj inne napoje, zupy itp) dziennie to przyjęta norma w dietetyce.  Pomocna na przyspieszenie spalania kalorii może być też zielona herbata, jednak powinna być ona wypijana codziennie aby zauważyć efekty. Podobnie działa też kawa, ale tylko ta wypijana bez mleka i cukru.

Przyspieszyć metabolizm można także dzięki regularności posiłków (4–5 posiłków dziennie). Przy tym warto by były one mniejsze niż zazwyczaj, ale równie sycące. Jedzenie np. dwóch dużych posiłków dziennie nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ prowadzi do rozciągania żołądka. Przez to nie możemy najeść się mniejszymi porcjami posiłków i szybciej doświadczamy uczucia głodu. Dzięki regularności pojawia się z kolei tzw. „pamięć metaboliczna”, czyli wytwarzanie przez żołądek enzymów trawiennych w porach posiłku. W związku z tym, to co zjemy szybko zamieniane jest w energię.

Aktywność fizyczna to kolejny czynnik niezbędny do poprawienia przemiany materii. Metabolizm jest szybszy wtedy, kiedy na skład naszego ciała składa się więcej masy mięśniowej. Ruch także zmusza nasz organizm po sięgania po zasoby energii zmagazynowane w podskórnej tkance tłuszczowej. Najlepszym rodzajem ruchu dla poprawy metabolizmu jest umiarkowanie intensywny trening aerobowy – bieganie, pływanie, jazda na rowerze – trwający przynajmniej pół godziny. Osoby uprawiające sport powinny jednak spożywać więcej kalorycznych posiłków, które pomagają w budowie tkanki mięśniowej. W celu ustalenie najlepszej dla nas ilości kalorii przyswajanych w ciągu dnia warto udać się po poradę do dietetyka.

Stres i brak snu wrogiem dobrego metabolizmu

Gorszą przemianę materii mają osoby, które nie mogą korzystać z dobrodziejstw ośmiogodzinnego snu. W fazie REM następuje przyspieszenie procesów metabolizmu, a zbyt krótki odpoczynek powoduje, że organizm nie jest w stanie wprowadzić się w fazę snu głębokiego. Wrogiem metabolizmu poza niewyspaniem jest także stres.
Dla naszego metabolizmu najważniejsze będzie więc prowadzenie zdrowego i aktywnego trybu życia. Na niewiele nam zda się zwalanie winy za oponkę na brzuchu na złe geny i wredny metabolizm. Tylko w 10 procentach przypadków zaburzonego metabolizmu, odpowiada za to choroba. W 90 procentach przypadków rozregulowany metabolizm wywołany jest złą dietą i brakiem ruchu.