Sposoby na pobudzenie metabolizmu

zobacz zdjęcia » Ćwiczenia fizyczne to dobry pomysł na poprawę metabolizmu
 źródło: Thinkstock
13-10-2017 | 17:38

Autor: Karina Piwowarczyk

Osoby otyłe często tłumaczą swój problem powolną przemianą materii na którą nie mają wpływu. Faktycznie jest tak, że tempo przemian zależy od genów, ale my sami również możemy pewne procesy przyśpieszyć.

Czym jest metabolizm? Najprościej mówiąc są to wszystkie reakcje zachodzące w naszym organizmie, którym towarzyszą zmiany energetyczne związane z pobraniem pożywienia, trawieniem i zużyciem przez tkanki.

Rozróżniamy dwa rodzaje przemiany materii:
– podstawową (obejmuje procesy związane z podtrzymaniem życia np. pracą serca, płuc, odbudową tkanek)
– całkowitą (oprócz procesów życiowych obejmuję także aktywność fizyczną i prawidłowe funkcjonowanie)

Podstawowa przemiana materii zależy od:

1. Aktywności narządów ciała – np. nasze mięśnie zużywają 25–50 procent podstawowej przemiany materii, wątroba 10 procent, serce 4 procent, a mózg 3 procent.

2. Wieku – bardzo duża podstawowa przemiana materii jest u dzieci do 2 roku życia, następnie w wieku dojrzewania osiąga maksimum, a już po 21. roku życia spada o ok. 2 procent na każde 10 lat.

3. Płci – kobiety mają o 7 procent niższą przemianę materii niż mężczyźni (tylko niewiele wzrasta podczas menstruacji oraz ciąży).

4. Tarczycy – nadczynność powoduje wzrost o 75 procent, niedoczynność spadek o 30 procent, podobnie w przypadku zaburzeń przysadki mózgowej.
5. Choroby – wzrost temperatury ciała (gorączka) powoduje wzrost przemiany materii o 13 procent na każdy stopień Celsjusza.

6. Klimatu i pory roku – w czasie ciepłej pogody następuje spadek przemiany materii, zaś w przypadku zimnej – wzrost o ok. 20 procent.

Jest kilka sprawdzonych sposobów umożliwiających oddziaływanie na szybkość przemian metabolicznych w organizmie. Najczęściej chodzi o przyspieszenie metabolizmu, by skutecznie pozbywać się tkanki tłuszczowej.
Co najbardziej nam w tym pomoże?

1. Przestrzeganie prostych zasad właściwego odżywiania:

– Częstsze posiłki, ale mniejsze porcje. Najlepiej pięć posiłków dziennie. Stałe dostarczanie energii zapobiega napadom wilczego głodu, przejadaniu się oraz odkładaniu tkanki tłuszczowej.

– Dobre śniadanie. Pozwala rozbudzić nasz organizm po całonocnym głodowaniu. Poranny posiłek powinien zawierać wszystkie składniki pokarmowe: białko, tłuszcz, węglowodany.

– Regularna konsumpcja. Odstępy między posiłkami powinny wynosić 3–4 godziny, ale nie czekaj aż będziesz głodny, bo wtedy zjesz więcej i szybciej.

– Regularne picie wody. Jest ona niezbędna do wielu reakcji zachodzących w organizmie.

– Spożywanie warzyw i owoców (najlepiej na surowo).

2. Ograniczenie stresu. Kiedy się denerwujesz, w organizmie wytwarza się hormon – kortyzol, który spowalnia metabolizm.

3. Systematyczne uprawianie sportu w każdej postaci przez minimum 30 minut dziennie. Energiczny spacer, przejażdżka na rowerze pobudzi twój organizm. Im większy jest stosunek tkanki mięśniowej do tkanki tłuszczowej, tym szybsze będzie spalanie. 

Autorka, Karina Piwowarczyk, jest dietetykiem All For Body i wykładowcą A4Academy 

 

Komentarze

Napisz komentarz
No photo
No photo~ZłotaUżytkownik anonimowy
~Złota :
No photo~ZłotaUżytkownik anonimowy
Seria zabiegów endermologii LPG może pomóc. A raczej wzmocnić efekty stosowania metod "od wewnątrz" (herbatek, wody z cytryną, małych i częstych posiłków, czerwonych papryczek i imbiru dodawanych do jedzenia, kawy itp.). Więcej o zabiegu tutaj: http://life4style.pl
11 paź 16 10:44
Liczba głosów:0
0%
0%
Link do tego komentarza: