Omega 3 – dietetyczny kwas tłuszczowy?

zobacz zdjęcia » jogging
 źródło: Thinkstock
17-06-2017 | 11:52

Autor: Natalia Pacholczyk

Często tłuszcz uważany jest za głównego wroga w walce o ładną sylwetkę. Tymczasem kwasy tłuszczowe omega 3 mogą nam ułatwić utrzymanie smukłej figury.

Spożycie omega 3 w naszym kraju jest stosunkowo małe – zwykle nasza dieta zawiera niewiele produktów, które mają takich tłuszczy wystarczające ilości. A kwasy omega 3 mają wpływ na budowanie błon komórkowych, istoty białej w mózgu czy hormonów tkankowych. Są więc nieocenionym pomocnikiem, jeśli chodzi o prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Ale nie tylko. Badania naukowców (Tandy, Ferramosca, Pouteau) dowiodły, że omega 3 (w formie suplementu) mogą wspomagać odchudzanie. Najbardziej znaczące eksperymenty (Sampalis, Couet) wykazały, że regularne spożywanie kwasów omega 3 o 30 procent zmniejsza tendencje do przybierania na wadze oraz zwiększa spoczynkowe spalanie kwasów tłuszczowych po treningu. Okazuje się również, że kwasy z tej rodziny wpływają na metabolizm glukozy i lipidów, przez co hamują aktywność komórek tłuszczowych. Mogą więc nawet długofalowo doprowadzić do zmniejszenia namnażania się komórek, które budują tkankę tłuszczową.

 

 Duża ilość kwasów tłuszczowych omega 3 jest m.in.w mięsie ryb

 

Substancja ta jest pożyteczna także dla sportowców, ponieważ omega 3 odpowiada za regenerację i ochronę tkanki mięśniowej – także przed jej ubytkiem (sarkopenią). Ponadto osłabia produkcję kortyzolu, który wpływa na hamowanie rozwoju mięśni. Mięśnie, które są narażone na uszkodzenia, warto wspierać poprzez włączenie do diety kwasów omega 3. Poza wiekiem, negatywnie na nasze mięśnie wpływają choroby – najbardziej cukrzyca, nowotwory i AIDS. Wyniszczenie mięśni powoduje nie tylko osłabienie ich siły, ale też utrudnia pracę całego organizmu – zaczynając od hormonów, a na oddychaniu i krążeniu krwi kończąc.
Suplementowanie kwasów omega 3 nie jest akceptowane przez pewną część lekarzy, którzy obwiniają taką syntetyczną kapsułkę za przyczynianie się do wzrostu zachorowania na nowotwory. Zagrożenia takiego nie ma w ogóle, jeśli kwas omega 3 jest dostarczany organizmowi z pożywienia. Naturalne kwasy omega 3 możemy uzyskać poprzez wzbogacenie diety o pewne produkty spożywcze. Najwięcej tego składnika możemy znaleźć w rybach i owocach morza, w siemieniu lnianym, orzechach włoskich, oleju rzepakowym, nasionach chia czy w hummusie.