Letnie hity warzywno-owocowe. Źródło witamin i zdrowia!

zobacz zdjęcia » Warto skorzystać z letniej oferty owocowo-warzywnej
 źródło: Thinkstock
29-08-2016 | 11:28

Autor: IP

Kolejny letni miesiąc przynosi świeże sezonowe warzywa i owoce, źródło wielu cennych składników odżywczych i witamin. Warto to wykorzystać – radzi dr inż. Beata Piłka, dietetyk Grupy LUX MED.

Warto wybrać się na pobliski targ i kupić kilka owocowo-warzywnych hitów, które urozmaicą rodzinny obiad albo domowe lunche w pracy. Z pewnością pomogą też zregenerować organizm po ciężkim treningu biegowym.

Jagodowy sposób na bóle brzucha

Te niewielkie, fioletowe kuleczki są prawdziwym ukojeniem dla chorych na zatrucie pokarmowe. Dzięki witaminom C, PP, E, B1, B2 i licznym składnikom mineralnym i antocyjanom - barwnik w jagodach, łagodzą bóle brzucha i nudności. Dodatkowo przyśpieszają ustępowanie zmian zapalnych w przewodzie pokarmowym i korzystnie wpływają na wzrok i krążenie. Przy biegunce warto sięgnąć po suszone jagody lub napar z tych owoców – ich silne właściwości przeciwbiegunkowe szybko zlikwidują problem. Surowe owoce działają z kolei rozwalniająco, są więc idealne na zaparcia. Mały, wielki owoc!

Na ratunek – kapusta!

Witaminowa bomba. Witaminy C ma tyle co cytryna, sporo witamin z grupy B, A, trochę E i K. Dodatkowo wapń, potas, magnez, żelazo i kwas foliowy. Kapusta powinna być wręcz niezbędnikiem w Twojej kuchni. Dzięki takiemu stężeniu witamin podnosi odporność, poprawia wygląd włosów, skóry i paznokci, a jeśli któregoś letniego wieczoru wypijesz za dużo alkoholu – pomoże ci uchronić się przed skutkami następnego dnia.

 

 Świeże owoce i warzywa zawierają mnóstwo minerałów i witamin

 

Cukinia nawet dla półrocznego malucha!

Cukinia jest bardzo ceniona przez dietetyków m.in. za potas, żelazo, magnez oraz witaminy A, B1, C, K i beta-karoten. Pozytywnie wpływa na proces trawienia i odkwasza organizm. Jest lekkostrawna i łagodna w smaku dlatego z całą pewnością możesz podawać ją nawet swojemu maluchowi.

Maliny na odporność

Maliny to źródło witaminy m.in. C, E, B1, potasu, wapnia fosforu i beta-karotenu. Dodatkowo zwiększają odporność i chronią przed infekcjami - to naturalny kwas acetylosalicylowy. Nie ograniczaj spożywania malin, bo nie dość, że są pyszne, to jeszcze sprzyjają utrzymaniu zdrowej skóry, zębów i paznokci. 

Fioletowy niezbędnik diety

Sporo witamin z grupy B, witamina E i A sprawiają, że śliwki cieszą się opinią owoców wpływających kojąco na układ nerwowy, tym samym ich spożywanie może poprawić samopoczucie. Ponadto zapobiegają zaparciom, poprawiają apetyt i wpływają korzystnie na trawienie. Prawdziwy, owocowy wspomagacz zdrowej diety!

 

 Maliny m.in. chronią przed infekcjami, a jagody pomagają przy zatruciach pokarmowych

 

Seler naciowy kontra stres

Seler naciowy dla jednych: niezbędnik w kuchni, dla drugich: smak nie do przełknięcia. Faktem jest jednak, że bardzo dobrze wpływa na nasz organizm. Dzięki temu, że zawiera magnez, potas, wapń i sód reguluje gospodarkę wodną w organizmie. Dodatkowo  wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, co oznacza, że może skutecznie wspomagać walkę ze stresem.

Fasolowa rewolucja

Ponad 20 odmian fasoli, a każda z nich jest bogatym źródłem odżywczego białka. Co prawda jest odrobinę kaloryczna, ale w większości to nienasycone kwasy tłuszczowe, które usuwają zły cholesterol, a podnoszą poziom dobrego. Dodatkowo zawarta w fasoli lecytyna wpływa korzystnie na układ nerwowy i mózg, przez co poprawia koncentrację oraz zwiększa pamięć.

 

  Dr inż. Beata Piłka, jest m.in. absolwentką SGGW – Wydziału Żywienia Człowieka, członkiem Polskiego Towarzystwa Dietetyki oraz dietetykiem Grupy LUX MED