Jeśli już bezglutenowo... to chociaż zdrowo!

Produkty bezglutenowe trzeba odpowiednio dobierać
 źródło: Thinkstock
27-03-2017 | 18:12

Autor: Urszula Somow

Zastanawiasz się czy przejść na dietę bezglutenową lub już wyeliminowałeś to białko ze swojego jadłospisu? Warto przemyśleć jak ustrzec się przed pułapkami diety Gluten – free!

Bardzo często okazuje się, że odrzucając produkty z glutenem "przeciętny Kowalski" musi wyeliminować większość mało wartościowych produktów, które do tej pory stanowiły podstawę jego diety lub przynajmniej pojawiały się w jego jadłospisie na co dzień. Chcąc przestrzegać bezglutenowego reżimu eliminuje niskiej jakości pieczywo (najczęściej białe, z głęboko mrożonego ciasta, z dodatkiem karmelu, słodu jęczmiennego i chemicznych polepszaczy), makaron z białej mąki, większość sklepowych słodyczy, słonych przekąsek, przetworzonych produktów typu sosy lub dania ze słoika, czy parówki i inne przetwory mięsne (gluten często dodawany jest tam jako składnik funkcjonalny). Pan Kowalski niby już wcześniej wiedział, że tej żywności należy unikać, ale dopiero myśl o zawartym w niej "toksycznym" glutenie, skutecznie go od nich odstraszyła.

Uwaga na produkty przemysłowe!

Efekt tego jest taki, że osoby decydujące się na dietę wolną od glutenu, uwalniają się również od większości fast foodów i słodyczy, a także zaczynają zwracać większą uwagę na to, co jedzą, czytać etykiety i poszukiwać nowych produktów. Tu pojawiają się dwie drogi – albo zaczną jeść bardziej naturalnie i świeżo, albo... sięgną po bezglutenowe, przemysłowe produkty oferowane przez zachwyconych producentów. Ciastka, wafelki, chleby, makarony, zupki błyskawiczne, jogurty i serki (uwaga na słód jęczmienny, skrobię pszenną, błonnik zbożowy), majonez, ketchup, musztarda i inne gotowe sosy, lody, gumy do żucia, mieszanki przypraw, mięso mielone, czy koncentraty bezglutenowych mąk - przedstawiciele koncernów spożywczych już zacierają ręce! Analizując skład wielu bezglutenowych propozycji dostępnych w supermarketach zastanówmy się, czy na pewno kasza pęczak (zawierająca gluten) jest dla nas bardziej szkodliwa...

Dodatkowo, ten sam profesor gastroenterologii, który opublikował w 2011 r. wyniki badań wskazujące, że to gluten może powodować kłopoty żołądkowo-jelitowe, doszedł do wniosku że mogą istnieć inne produkty, lub czynniki, będące prawdziwą przyczyną dolegliwości, a gluten jedynie je maskuje. Uczestnicy badania, którzy przypuszczali, że cierpią na nieceliakalną nadwrażliwość na gluten, przekonani przez naukowców, że w podawanym jedzeniu znajduje się gluten, odczuwali dolegliwości po zjedzeniu produktów, które faktycznie go nie zawierały (naukowcy wprowadzili badanych w błąd).

 

Jogging

 

Nie zawsze gluten jest źródłem dolegliwości

Wiele wskazuje na to, że produkty zawierające gluten mogą być dla nas szkodliwe nie ze względu na tę frakcję białka lecz inne substancje, które znajdziemy w zbożach, np. glifosat (składnik herbicydu używanego przy produkcji zbóż). Problem ten dotyczy jednak nie tylko zbóż glutenowych – w Polsce wciąż stosuje się szkodliwy dla naszego zdrowia Roundup nie tylko do niszczenia chwastów, ale także szybkiego suszenia zbóż, w tym m.in. bezglutenowego prosa (kasza jaglana).

Do niedawna ścisła dieta bezglutenowa jako terapia z wyboru w celiakii oraz IgE-zależnej i IgE- niezależnej alergii na gluten była postrzegana jako negatywnie wpływająca na rozwój relacji społecznych i ogólną jakość życia pacjentów, ze względu na konieczność rezygnacji z pokarmów mocno zakorzenionych w społeczeństwach zachodnich, jednak dziś dzięki modzie na GF dostęp do tego typu produktów jest już mocno ułatwiony, a niemalże każda restauracja oferuje potrawy GF w swojej karcie, zatem wyjście ze znajomymi nie stanowi już raczej problemu.

 

Co jednak warto przemyśleć decydując się na dietę bezglutenową?

Wskazówka nr. 1 – wybierając produkty bezglutenowe kieruj się ich niskim przetworzeniem i naturalnością. Unikaj wysokoprzetworzonych, przemysłowych produktów zastępczych z wieloma dodatkami chemicznymi.

Wskazówka nr. 2 – eliminowane zboża trzeba czymś zastąpić! Pamiętaj o tym, że węglowodany złożone powinny stanowić znaczną część naszej diety, niezależnie czy eliminujemy gluten, czy też nie. Nieprzemyślane odrzucenie produktów glutenowych ze zwykłej diety skutkuje złym zbilansowaniem i niedoborami, np. węglowodanów, błonika, witamin z grupy B, czy wapnia, żelaza, cynku i magnezu. Analiza sposobu żywienia osób na dietach bezglutenowych nie raz wskazała na wysokie spożycie soli, tłuszczów (szczególnie nasyconych), cukrów prostych.

Wskazówka nr. 3 – sprawdzaj czy produkt jest pełnoziarnisty. To że bułka lub makaron są bezglutenowe nie decyduje o ich zdrowotności. Bezglutenowe mąki takie jak kukurydziana, amarantusowa, czy ryżowa również nie powinny być oczyszczone.

Wskazówka nr 4 – kieruj się rozsądkiem, a nie modą. Nie istnieją badania naukowe potwierdzające że osoby zdrowe (bez stwierdzonej celiakii lub nietolerancji pszenicy lub glutenu) odniosą korzyści zdrowotne z eliminacji glutenu ze swoich jadłospisów. Istnieją natomiast przesłanki że białko to może mieć pozytywny wpływ na mikroflorę jelitową (De Palma i wsp., 2009), lipidorgam (Jenkins i wsp., 1999), czy odporoność (Thesidden i wsp., 2011).

Wskazówka nr 5 – urozmaicaj swoją dietę! Nie zapominaj że zboża bezglutenowe to nie tylko kasza jaglana i gryczana. Zboża lub "pseudozboża" bezglutenowe, które polecam wszystkim to: komosa ryżowa, amarantus, gryka, teff, proso (kasza jaglana), ryż dziki lub brązowy. Naturalnie bezglutenowe są też świeże warzywa, owoce, nasiona roślin strączkowych, orzechy i nasiona dlatego nie zapominajmy o nich w codziennych jadłospisach!

Na zdrowie!

Logotyp high level  Autorka, Urszula Somow, jest dietetyczką High Level Center

 

 

Komentarze

Napisz komentarz
No photo
No photo~Mama Dobra RadaUżytkownik anonimowy
~Mama Dobra Rada :
No photo~Mama Dobra RadaUżytkownik anonimowy
Lista produktów spożywczych naturalnie bezglutenowych na http://mama-dobra-rada.pl
27 wrz 15 23:26 | ocena:100%
Liczba głosów:1
100%
0%
Link do tego komentarza: