Sposoby na wzmocnienie organizmu i sprostanie jesiennym wyzwaniom

zobacz zdjęcia » Jesień to cięższy okres w treningu biegacza
 źródło: Thinkstock
13-11-2016 | 08:45

Autor: IP

Jesień kojarzy się zwykle biegaczowi z deszczem, chłodem, trudniejszym dostępem do naturalnych witam, ogólnym zniechęceniem. To czas, w którym szczególną uwagę powinno zwracać się więc na dietę i trening.

 

Brak słońca pogarsza nastrój i obniża motywację, a mniejszy dostęp do niektórych świeżych warzyw i owoców utrudnia dostarczanie organizmowi niezbędnych witamin.

Skutki jesiennej aury odczuwa na swojej skórze każdy, jednak nie każdy wie, jak bronić się przed jej negatywnym wpływem na  samopoczucie, a w niektórych przypadkach – również na formę fizyczną. Pierwszym krokiem powinno być zwiększenie wiedzy na temat procesów zachodzących w tym czasie w organizmie. Każda osoba inaczej reaguje na zmiany pogody, dlatego warto regularnie sprawdzać, czego konkretnie potrzebuje nasz organizm.

Słoneczna strona aktywności fizycznej

Światło słoneczne reguluje dużą część procesów zachodzących w ludzkim organizmie. Pod wpływem promieni słonecznych wytwarza on m.in. serotoninę, dopaminę i beta-endorfinę. Niedobór tych hormonów sprawia, że człowiek szybciej się męczy, pogarsza się jego sprawność intelektualna i nastrój. Na szczęście wszystkie te hormony wydzielają się w organizmie podczas aktywności fizycznej.

 Aktywność fizyczna w gronie bliskich to świetny sposób na poprawę nastroju

 

– W okresie jesiennym warto nie rezygnować, a jedynie modyfikować dotychczasową aktywność fizyczną i zażywać jak najwięcej ruchu. Najlepiej korzystać z porad trenera, który pomaga dobierać zakres i rodzaj ćwiczeń, sprzyjających utrzymaniu dobrej formy w okresie jesiennym. Dla niektórych osób jest to np. większa ilość spacerów, a dla innych większa liczba treningów na rowerze stacjonarnym czy bieżni. Należy pamiętać jednak o tym, że każdy organizm jest inny i nie ma jednego, w pełni uniwersalnego sposobu na zachowanie dobrego samopoczucia w okresie jesiennym – mówi Małgorzata Segiet, trenerka personalna z Diet&More..

Jesień to szczególnie ważny czas dla biegaczy amatorów. To koniec sezonu, chwila oddechu dla organizmu, ale też wyznaczanie sobie celów na przyszły sezon. Żeby odpowiednio przygotować się do ich osiągnięcia, trzeba wciąż lepiej poznawać swój organizm i dostosowywać trening do indywidualnych potrzeb.

– Zgłasza się do nas coraz większa liczba osób, które decydują się na badania wydolnościowe w okresie jesiennym. Traktują je one jako początek do przeprowadzenia zmian w swoim życiu, nie tylko związanych z osiągnięciem pożądanej wagi, ale również konkretnych celów sportowych, np. złamania 4 godzin w maratonie. Ułożenie planów treningowych na podstawie testów wydolnościowych sprawia, że okres przygotowań może zostać odpowiednio rozplanowany i wykorzystany jeszcze bardziej efektywnie – mówi Małgorzata Segiet z Diet&More.

Owocowo-warzywne wsparcie

Niedobór promieni słonecznych prowadzi także do zmniejszenia produkcji w skórze witaminy D, która odpowiada m.in. za przyswajanie wapnia i fosforu, a także regulowanie poziomu insuliny. W okresie jesiennym warto spożywać więcej produktów zawierających związki pozwalające zachować zdrowe zęby i mocne kości. Warto dodać sobie również energii np. szklanką świeżo wyciśniętego soku z cytrusów.

Koniec lata to także koniec sezonu na niektóre świeże owoce i warzywa. Nie oznacza to jednak, że na stołach powinna królować monotonia. Jesień to okres, w którym szczególnie należy wspierać układ odpornościowy dietą. Najskuteczniejszym sposobem jest dostarczanie organizmowi większej ilości naturalnych antyoksydantów.

 

 Potrzebną organizmowi witaminę C znaleźć można m.in. cytrynie

 

– Jednym z najsilniejszych antyoksydantów jest witamina C, która wykazuje właściwości bakteriostatyczne, działa odtruwająco i pomaga lepiej znosić zmiany temperatur. Można ją znaleźć w m.in. w pietruszce, cytrusach, jagodach czy czarnej porzeczce. Kolejnymi ważnymi składnikami odżywczymi są witaminy A i E. Pierwsza z nich wspomaga organizm w walce z infekcjami, a jej źródłem mogą być m.in. mleko, podroby czy żółtka jaj. Można ją zastąpić beta-karotenem, w który bogate są m.in. marchew, dynia czy pomarańcze oraz szpinak i brokuły – podkreśla Małgorzata Segiet. Dodaje ona również, że witaminę E zawierają z kolei oleje roślinne, orzechy, ziarna i kiełki zbóż. Warto również pamiętać o dostarczaniu organizmowi odpowiedniej dawki minerałów, takich jak selen, żelazo, cynk czy miedź. Można je znaleźć np. w mięsie zwierząt i ryb oraz pieczywie pełnoziarnistym.

W tym wymagającym dla organizmu czasie należy o niego szczególnie zadbać. Tym bardziej, że do „pokonania” pozostaje jeszcze okres zimowy, w którym warunki do treningu i utrzymania diety stają się jeszcze bardziej wymagające. Przy pomocy odpowiednio zbilansowanej diety i optymalnego treningu można zmniejszyć negatywne skutki okresu jesiennego, polepszyć swoją odporność i pełni energii doczekać wiosny.

Małgorzata Segiet jest dyplomowanym dietetykiem, psychodietetykiem i profesjonalnym coachem. Wiedzę zdobywała m.in. na Uniwersytecie Medycznym, Uniwersytecie Przyrodniczym i SWPS w Poznaniu. Certyfikowana specjalistka w ocenie badań wydolnościowych – Certyfikat Zentrum für Sportmedizin Münster /Niemcy. Więcej na stronie http://www.dietandmore.pl.

 

 

Komentarze

Napisz komentarz
No photo
No photo~WiolaUżytkownik anonimowy
~Wiola :
No photo~WiolaUżytkownik anonimowy
Zawsze w okresie jesienno-zimowym często chorowałam, aż w końcu rok temu zaczęłam łykać suplementy diety. Tu akurat nasuwa mi się jeden z nich, gdyż posiada witaminę C, o której tutaj mowa. Mam na myśli kapsułki Pepthym X thymus. One też pomogły mi w walce z wirusami i infekcjami jesienno-zimowymi. Kapsułki te mają wyciąg z grasicy, który zwieksza produkcję białych krwinek do walki z chorobami. Tak więc poprzedni "chorobowy" czas minął mi całkiem bez grypy, anginy, itp.. Jak tylko zrobi się bardzo zimno zamierzam znów po niego sięgnąć i oczywiście nie zamierzam rezygnować z warzyw i owoców oraz ruchu na świeżym powietrzu.
23 lis 16 23:16
Liczba głosów:0
0%
0%
Link do tego komentarza: