Jajka na wielkanocnym stole – fakty i mity

Więcej na temat:cholesterol, dieta, fakty, jajka, mity
zobacz zdjęcia » Jajka – nieodłączny element na wielkanocnym stole
 źródło: Thinkstock
14-04-2017 | 22:27

Autor: Natalia Pacholczyk

Kiedyś zalecano, by nie jeść jajek częściej, niż trzy razy w tygodniu. Powodem takich restrykcji, było przekonanie, że żółtko jajka znacząco podnosi cholesterol.

MIT

Najbardziej zaszkodził im mit z 1990 roku, według którego częste jedzenie jajek podnosiło poziom cholesterolu we krwi. Żółtko jajka zawiera aż 180 mg cholesterolu i taka duża dawka przerażała dietetyków i osoby dbające o zdrowie. Badania jednak nie potwierdzały tych przekonań, a do tej pory dowiedziono tylko tego, że na poziom cholesterolu w naszym organizmie większy wpływ ma zawartość w produkcie cukru i kwasów tłuszczowych nasyconych, niż samego cholesterolu.
FAKT

Jajko dostarcza nam cennej choliny, która wspomaga rozkład i spalanie cholesterolu. Jedno jajko dziennie zaspokaja aż 1/3 naszego zapotrzebowania na cholinę. Składnik ten jest dodatkowo elementem budującym komórki nerwowe i komórki glejowe w mózgu. Służą więc poprawie pamięci oraz koncentracji. Jest też niezbędna do regeneracji organizmu po wysiłku fizycznym. Cholina dodatkowo rozkłada homocysteinę, która uszkadza śródbłonek naczyń krwionośnych podnosząc ryzyko chorób serca.
FAKT

Zdrowy dorosły człowiek może jeść jedno jajko dziennie (norma WHO to 10 jajek na tydzień), ograniczenia mają tylko osoby cierpiące na chorobę niedokrwienną serca lub cukrzycę. Ponadto w jajku znajdują się potrzebne nam składniki odżywcze – witamina A, B2, B9, B12, D, E, K, kwas pantotenowy, wapń, cynk, miedź, żelazo, potas, fosfor, magnez, selen, jod. Właśnie te związki – przeciwutleniacze, luteina, witamina A, sprawiają, że jajko jest doskonałym produktem chroniącym nasz wzrok, a nawet zapobiegającym zaćmie i zwyrodnieniu plamki żółtej. Luteina np. chroni soczewkę oka przed negatywnym działaniem promieniowania ultrafioletowego.

 

 Jajka na wielkanocnym stole są zawsze. Nie powinniśmy się ich bać.

 

MIT

Jajkami straszono osoby na dietach, że przez nie sporo przybiera się na wadze. Tymczasem jest wprost przeciwnie – wspomagają one odchudzanie dzięki temu, że są sycące i doskonale hamują apetyt. Jajko zawiera też całkiem niewiele, bo 81 kilokalorii.
FAKT

Jajko ma w sobie jedno z najlepiej przyswajalnych przez organizm białek, które jest ważne dla osób trenujących i budujących moc swoich mięśni. Jedna sztuka zaspokaja aż w 25 procentach nasze zapotrzebowanie na ten składnik. Białko jajka zostało przez WHO uznane nawet za wzór takiego związku, na podstawie którego bada się przyswajalność innych białek. Dla sportowców, ale nie tylko, ważna będzie też witamina D, która wzmacnia nasze kości i zęby. Dodatkowo są rewelacyjnym i dobrze wykorzystywanym przez organizm źródłem żelaza. Dzięki temu przyczyniają się do wspomagania odporności organizmu.
MIT

Jajka wcale nie tracą wielu substancji odżywczych podczas gotowania. Ponadto to właśnie obróbka termiczna wspomaga przyswajanie przez nasz organizm witaminy H (biotyny). Dodatkowo gotowane czy smażone aż o 75 procent zmniejszają prawdopodobieństwo wywołania alergii (pojawiającej się zwykle u dzieci i znikającej z wiekiem).