Sport czy dieta – co odchudzi lepiej?

zobacz zdjęcia » Najlepiej połączyć ze sobą dietę i aktywność fizyczną
 źródło: Thinkstock
03-07-2017 | 23:22

Autor: Natalia Pacholczyk

Schudnąć można dzięki diecie i uprawianiu sportu – zarówno jeśli te dwie metody są łączone lub gdy wybieramy tylko jedną z nich. Jednak które rozwiązanie będzie dla nas najlepsze?

Najnowsze badania przeprowadzone przez naukowców z St. Louis University’s Doisy College of Health Sciences dowodzą, że jeśli mamy już wybierać odchudzanie przez sport lub przez dietę, to lepiej postawić na sport. Nic jednak tak dobrze nie zrobi naszej sylwetce, jak połączenie obydwu tych metod. Prowadzenie samej diety odchudzającej może być zgubne – bo ile czasu można zmniejszać liczbę spożywanych kalorii?

Innym problemem, poza schodzeniem z liczbą kalorii do wartości niewystarczających do funkcjonowania naszego organizmu, jest spowolnienie metabolizmu zbyt restrykcyjną dietą. Dochodzi w pewnym momencie do tego, że mało jedząc, wcale nie chudniemy. Odpowiada za to oczywiście wolniejsze tempo przemian metabolicznych. Wymusza to na naszym ciele gromadzenie tkanki tłuszczowej, która będzie stanowić zapas energii wtedy, gdy organizm ma jej za mało.

Wracając do badań amerykańskich naukowców. Podzielili oni badanych na dwie grupy – tych, co obniżali spożywanie kalorii o 16–20 procent i grupę, która musiała ćwiczyć tyle, by spalić 16–20 procent kalorii. Warunki więc, wydawałoby się, były równe dla obydwu grup, a wyniki powinny być porównywalne. Takie też były – obydwie grupy traciły od 9 do 10 procent masy ciała.

 

 Nie można w nieskończoność ograniczać liczby spożywanych kalorii

 

Jednak osoby będące na diecie, paradoksalnie, nie traciły tkanki tłuszczowej, ale masę mięśniową. Druga grupa traciła więcej masy tkanki tłuszczowej, ale wzrost masy mięśniowej powodował, że waga tych osób była porównywalna do osób odchudzających się. W długofalowych efektach sport jednak wygrywał z dietą.

Połączenie diety i ćwiczeń jest najbardziej odpowiednie, jednak sama aktywność fizyczna daje tyle korzyści, że większość uprawiających regularnie sport nie musi specjalnie dbać o dietę. W końcu potrzebuje kalorii do biegania, pływania oraz innych codziennych aktywności. Ponadto aktywność fizyczna i wzrost masy mięśniowej przyspiesza metabolizm. Ograniczanie kalorii w diecie jest natomiast bardzo niebezpieczne, zwłaszcza jeśli stosujemy dietę dostarczającą mniej niż 1200 kilokalorii dziennie.

 

 

Komentarze

Napisz komentarz
No photo
No photo~Dobry tekst Użytkownik anonimowy
~Dobry tekst :
No photo~Dobry tekst Użytkownik anonimowy
Fajnie i przejrzyście napisane bez ściemy jaka panuje w tym temacie.
4 lip 07:13
Liczba głosów:0
0%
0%
Link do tego komentarza: