Kiedy nie ufać BMI?

Więcej na temat:BMI, dieta, fitness, masa ciała, sport, waga, zdrowie
zobacz zdjęcia » jogging, czas na bieganie
 źródło: Thinkstock
25-07-2017 | 17:23

Autor: Natalia Pacholczyk

Body Mass Index jest jednym z najbardziej popularnych wskaźników mających pomóc określić prawidłową wagę ciała. Niestety nie zawsze ten wynik jest miarodajny.

BMI obliczane jest na podstawie podzielenia masy ciała przez wzrost podany w metrach i podniesiony do kwadratu. Uzyskany wynik należy dopasować do 7 punktowej klasyfikacji. Uzyskanie wyniku 16,0 – 16,99 oznacza wychudzenie, 17,0 – 18,49 to niedowaga. Wartości prawidłowe znajdują się w przedziale od 18,5 do 24,99. Nadwaga określona jest przy wyniku od 25,0 do 29,99. Następne wyniki oznaczają otyłość kolejno pierwszego (30,0 – 34,99), drugiego (35,0 – 39,99) i trzeciego stopnia (powyżej 40,0).

Wskaźnik nieraz oszukuje

Wskaźnik ten jest najczęściej pierwszym testem, które wykonują osoby przed rozpoczęciem diety i treningów. Niestety w niektórych przypadkach wyniki mogą być nieadekwatne do faktycznego stanu i nie wszyscy powinni sugerować się tym kalkulatorem. BMI nie przeprowadza się u dzieci, nastolatków, osób starszych i chorych, niepełnosprawnych (zwłaszcza ruchowo) oraz u sportowców. Powodem tego jest inny stosunek masy mięśniowej i tłuszczowej u tych osób w porównaniu do statystycznej zdrowej osoby.

 

 Decyzję o zmianie naszej wagi powinniśmy podejmować na podstawie własnego samopoczucia

 

BMI zakłada właśnie, że większość osób ma podobny stosunek mięśni i tłuszczu w organizmie. Gdy osoby wysportowane mają większą ilość mięśni niż tłuszczu, wskaźnik BMI niesłusznie wskaże u nich nadwagę. Na jakiej podstawie określać więc prawidłową wagę? Najlepszym rozwiązaniem jest obliczanie Body Fat (np. u dietetyka lub na siłowni). Jeśli chcemy natomiast określić postępy diety i treningu, to najlepiej sugerować się miarami obwodu ud, brzucha, talii czy łydek.

Najważniejsze własne samopoczucie

Przede wszystkim należy unikać internetowych kalkulatorów BMI czy innych pomagających określić wagę „idealną”. W wyliczeniach według wzoru Broca (waga idealna) chciałam sprawdzić najbardziej optymalną wagę dla mojego wzrostu – 1,69 m. Każdy z czterech kalkulatorów, pokazał mi inną wagę – raz to było 62 kg, 58 kg i 56 kg, a nawet 54 kg. Ostatnia propozycja internetowego kalkulatora, czyli 54 kilogramy przy wzroście 1,69 m, zmierzona w BMI wykazała niedowagę. To może być już tylko dowodem na to, że decyzję o konieczności zmiany naszej wagi powinniśmy podejmować na podstawie własnego samopoczucia i po uzgodnieniu z lekarzem.

 

 

Komentarze

Napisz komentarz
No photo
No photo~ZeSkandynawi Użytkownik anonimowy
~ZeSkandynawi :
No photo~ZeSkandynawi Użytkownik anonimowy
Kult ciała-czyli dbaj kobieto o figurę i czekaj aż cię nachodźcy ubogacą.
26 lip 08:16 | ocena:100%
Liczba głosów:1
100%
0%
Link do tego komentarza: