Efekt, czy defekt jojo?

zobacz zdjęcia » Jogging
 źródło: Thinkstock
28-01-2017 | 19:52

Autor: Natalia Pacholczyk

Bieganie to świetny sposób na zgubienie zbędnych kilogramów, ale wiele osób wybiera inną ścieżkę i stosuje restrykcyjne diety. Zwykle kończy to się efektem jojo, który, według najnowszych badań, negatywnie wpływa na zdrowie.

Wymarzona waga to wielkie osiągnięcie, do którego staramy się dojść na różne sposoby. Jednak to zbyt szybka utrata kilogramów jest główną przyczyną pojawienia się efektu jojo. Restrykcyjne diety, czy nawet głodówki przyniosą nam upragnioną wagę, jednak w przyszłości narażają nas na powrót do dawnej masy ciała. Nie mówiąc już o dużym ryzyku problemów zdrowotnych.

Powoli pozbywaj się kilogramów

Innym powodem jest także niewystarczająca aktywność fizyczna. Brak ruchu i dieta skutkuje zmniejszeniem masy mięśniowej, która jest potrzebna naszemu organizmowi w procesach utraty tkanki tłuszczowej. Im więcej mamy mięśni, tym więcej kalorii spalamy, ponieważ potrzebują one takiej energii do działania. Ćwiczenia przyspieszają też przemianę materii.
Diety, po których ekspresowo gubimy kilogramy powodują spowolnienie przemiany materii, wahania hormonalne, dlatego po ich zakończeniu, wycieńczony organizm będzie starał się nie dopuścić do podobnej sytuacji w przyszłości. Dieta, która ogranicza do minimum pojawienie się efektu jojo nie powinna wykluczać żadnej z podstawowych grup żywieniowych (np. tłuszczów lub węglowodanów). Gdy osoba taka kończy dietę, to zaczyna borykać się z o wiele wolniejszym spalaniem kalorii, a one zaczynają odkładać się w tkance tłuszczowej. Zdrowy ubytek masy ciała powinien wynosić od 0,5 do 1 kilograma na tydzień. Może i na efekt będziemy musieli dłużej czekać, ale tym samym dłużej się nim cieszyć.


 Najlepszym sposobem na uzyskanie dobrej sylwetki jest aktywność fizyczna. Ostra dieta zwykle przynosi krótkotrwałe efekty.

 

Pięć lat niepewności

Przyjmuje się, że gdy osoba odchudzająca się, po zaprzestaniu diety jest w stanie utrzymać wagę przez pięć lat, to efekt jojo jej nie grozi. Jednak do tego czasu aż 80 procent otyłych i mających dużą nadwagę osób ponownie wraca do stanu sprzed diety. Dlaczego przyjęto, że pięć lat jest granicą dającą nam bezpieczeństwo? Po takim czasie zostają utrwalone nawyki żywieniowe oraz styl życia – zdrowszy i bardziej aktywny.
Niestety, zgodnie z badaniami z 2014 roku aż 60 procent osób będących na diecie, w pewnym momencie zmaga się z nawrotem zbędnych kilogramów. I to z nadwyżką. Ryzyko efektu jojo wzrasta wraz z liczbą stosowanych diet odchudzających. Zgodnie z badaniami amerykańskich naukowców z Memorial Hospital chudnięcie i przybieranie na wadze jest dużym obciążeniem dla naszego organizmu – zwłaszcza serca. Najbardziej odczuwają to kobiety u których zaobserwowano wzrost ciśnienia krwi oraz wyższy poziom cukru i cholesterolu. To z kolei skutkowało większym ryzykiem zawału serca u pań.

Przez efekt jojo do otyłości brzusznej

Zgodnie z badaniami opublikowanymi w „Clinical Nutrition” efekt jojo skutkuje też zwiększeniem gromadzenia się tkanki tłuszczowej w okolicach brzucha, co może nawet dawać tak niebezpieczną dla zdrowia otyłość brzuszną. Ona z kolei zwiększa ryzyko chorób serca i zachorowania na cukrzycę typu drugiego. Ponadto osoby, u których waga poddawana jest takim wahaniom, tracą pewność siebie, są niezadowolone ze swojego ciała i mają niższą samoocenę. Takie długotrwałe niezadowolenie z siebie i niska motywacja może w przyszłości skutkować pojawieniem się depresji.