Dieta pozorowana – żadnych szans na dobre wyniki!

zobacz zdjęcia » Tylko odpowiednio zbilansowana dieta przynosi dobre efekty
 źródło: Thinkstock
06-07-2016 | 10:54

Autor: NL

Niektóre zaburzenia odżywiania wcale nie wydają się groźne, skutecznie uniemożliwiają jednak osiągnięcie efektów – np. biegowych rekordów. Bo złe odżywianie to nie tylko niejedzenie lub ciągłe objadanie się.

Dieta przez cały dzień i obżarstwo w nocy – tak w skrócie można nazwać nowe zaburzenie odżywiania, które przeraża lekarzy. Dietą pozorowaną szkodzimy sobie bardziej, niż nam się może wydawać.

W pracy i w szkole zachowujemy wszystkie pozory – jemy zdrowo, niskokalorycznie, często mniej niż potrzebuje nasz organizm. Skutek jest taki, że wracając do domu czujemy niepohamowany głód. Zaczynamy wtedy jeść, bo w końcu nikt nas nie widzi i nikt nas nie ocenia. Dlatego upragnionych efektów nie możemy się doczekać lub następują one zdecydowanie za wolno.
Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne wykazało, że tego rodzaju objadanie się, zwane też jedzeniem kompulsywnym, jest najczęstszym typem zaburzeń odżywiania na świecie. Częstszym nawet od powszechnie znanej anoreksji czy bulimii. Problem w tym, że przez większość osób dieta pozorowana nie jest powodem do zmartwienia – nie widzą w niej niczego groźnego.

W ciągu dnia osoby dotknięte tym zaburzeniem nie mają problemu z tym, żeby jeść zgodnie z dietą. Jednak po powrocie do domu potrafią zjeść takie ilości jedzenia, które wywołują poważne dolegliwości układu pokarmowego. Najczęściej tego typu przypadłość dotyka osoby zestresowane i przepracowane oraz tych, którzy dietę wybrali nie z własnej chęci, a z odczuwania presji społeczeństwa. Jedzenie w samotności jest formą odreagowania negatywnych emocji i stresów oraz pomaga organizmowi uzupełnić niedobory energetyczne.

 

 Nocne uzupełnianie kalorii nie jest dobrym pomysłem

 

Niestety uzupełnianie kalorii po „głodówce” w pracy, szkole kończy się zbyt dużą ich dawką zwykle wieczorem lub w nocy. Najczęściej wybierane są też produkty, które można zjeść szybko, a więc bogate w cukier i tłuszcze. Takie zaburzenie bardzo rozregulowuje nasz metabolizm i pracę hormonów. Dieta nie przynosi efektów, albo przynosi skutki odwrotne do zamierzonych. Jeśli nie jemy w ciągu dnia, bo chcemy lepiej wypaść przed innymi i przed sobą, to popełniamy ogromny błąd. Diety pozorowanej nie należy lekceważyć a błędne nawyki w odżywianiu się należy jak najszybciej eliminować. Podstawą diety jest w końcu to, by nie czuć się głodnym i dostarczać organizmowi odpowiedniej ilości kalorii. Jeśli sami nie potrafimy kontrolować tego procesu, to powinniśmy zdecydować się na pomoc dietetyka.